fredag 21 juni 2019

Och så var de bara en av Agatha Christie

Tio personer får en inbjudan till en villa på en ö. Några tror att de är där för att jobba och andra att de är på semester, men de kommer alla till ön.

Redan första kvällen står det klart att något konstigt är på väg att hända. Gårdens okända ägare dyker aldrig upp och det står snart klart att ingen egentligen vet vem han är. Och så går grammofonen plötsligt igång och en röst anklagar var och en av de närvarande för att ha orsakat någon annans död. Redan samma kväll inträffar det första dödsfallet och nästa morgon upptäcks ett till. De är ensamma på ön så det är en av dem som är mördaren. En kallblodig mördare som tycks hämta sin inspiration från ett gammalt barnkammar rim.

Det här är en kort och intensiv roman. Jag tyckte att den var spännande och jag lyckades gissa vem mördaren var jag velade mellan två personer. Dock kunde jag verkligen inte gissa hur mördaren hade burit sig åt...

Andra böcker av Agatha Christie:
Äventyret med julpuddingen

Jag lånade den här boken på biblioteket- Man kan köpa den från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar