lördag 15 juni 2019

Anne på Ingeleside av L.M. Montgomery


Den här boken handlar om åren då Annes och Gilberts barn var små. Den börjar när Anne väntar sitt sjunde barn som får namnet Marilla, Rilla. De andra barnen är James, Jem, 7år, Walter 6 år, tvillingarna Anne och Diana, Nan och Di, 4år samt Shirley 2 år. Här får vi följa dem under några år.

Gilberts gamla faster Mary Maria kommer på besök och förpestar hela tillvaron för familjen. Tyvärr verkar det som att hon aldrig kommer att lämna dem. Anne gör sitt bästa för att vara vänlig mot den gamla ensamma kvinnan trots att hon nog är mer trött på henne än någon annan. När hon till slut lämnar dem blir det på ett sätt de aldrig hade väntat sig.

Barnen har svårt att hitta någon riktigt bra kompis och går på flera nitar under sitt letande. Även husdjur ställer till en hel del bekymmer för barnen på Ingleside.

Anne får lunginflammation och dör nästan. Jem kommer bort och de letar febrilt efter honom

Det här är den sjätte boken i serien om Anne på Grönkulla, men den sista som L. M. Montgomery skrev. Den gavs ut först år 1939. Det är också den bok jag tycker absolut minst om av alla i serien. Jag känner på något sätt inte igen personerna i den här boken jämfört med de hon skrivit tidigare. Mitt exemplar av den här boken ser ut som på kortet. Tråkig framsida tycker jag, men ljudboken jag lyssnade på den här gången har en framsida som jag tycker är riktigt ful.

Böckerna i den här serien:
Anne på Grönkulla
Vår vän Anne
Drömmens uppfyllelse
Anne på egen hand
Drömslottet
Anne på Ingleside
Regnbågens dal
Lilla Marilla

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar