fredag 24 maj 2019

Mordet i prästgården av Agatha Christie

Den här berättelsen utspelar sig i I St Mary Mead och berättas av kyrkoherden där. En dag när kyrkoherden kommer hem från ett besök hos en av församlings medlemmarna gör han en obehaglig och oväntad upptäckt. Den illa omtyckte överste Lucius Protheroe ligger död på hans kontor uppenbarligen mördad. Nästan genast är det två personer som bekänner att de har begått mordet, men är det verkligen någon av dem som har gjort det?
Jane Marple och kyrkoherden engagerar sig båda i utredningen. Miss Marple säger till kyrkoherden att det finns sju misstänkta varav han själv är en. Överste Protheroe var omgift med den betydligt yngre Anne Protheroe. Han har också en dotter Lettice från sitt första äktenskap. Hennes mamma försvann helt enkelt en dag och ingen vet vart hon har tagit vägen. Det blir ett svårt mord att lösa och det är tur att polisen får hjälp från miss Marple
Det här är den första boken där miss Marple är med och jag tyckte till en början att hon inte var lik hur hon är i de senare böckerna men när man kom lite mer in i boken kände jag igen henne. 

Jag är just nu inne i en Agatha Christie period. Jag förvånas över att de flesta av hennes böcker känns mysigt engelska och hemtrevliga trots att de handlar om mord och den här var inget undantag. Jag tyckte om den här boken och jag kunde inte gissa vem mördaren var.


Jag lånade den här boken på mitt bibliotek. Man kan köpa den från adlibris, bokus eller cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar