lördag 3 juni 2017

Babbibboo Babblarna! av Anneli Tisell och Iréne Johansson

Det här är en pekbok om Babblarna. Min dotter älskar Babblarna precis som så många andra barn i hennes ålder. Vi hittade den här boken på biblioteket och lånade den. Första gången vi läste den blev hon arg när den tog slut så vi fick genast börja om från början igen.

Boken är en småbarnsbok med tjocka sidor som min dotter kan bläddra i utan att de går sönder. Den är uppbyggd så att först kommer ett uppslag med olika Babblare på där de gör någonting t. ex. leker på stranden eller i skogen. Sedan kommer ett uppslag med samma Babblare där de säger sitt ljud. Didi säger Diiiiii osv. På uppslaget med Babblarna där de gör någonting finns det ingen skriven text alls utan tanken är att du ska prata med ditt barn om bilden helt enkelt. Tanken är god men jag tycker att uppslaget med Babblarna när de pratar borde komma först för jag kommer inte ihåg vad de olika Babblarna heter. I den här boken finns det dessutom fler Babblare än de vanliga sex som jag faktiskt nästan lärt mig namnen på.

Min dotter (åtta månader gammal) älskar alltså den här boken. Själv är jag inte lika förtjust. I den här boken finns det fler Babblare än jag stött på tidigare och av någon anledning ser dessa nya Babblare likadana ut som de gamla fast i en annan färg. Goggo ser alltså ut som Bobbo fast svart istället för röd. Babba (som ser ut som lite som en bajskorv) har fått en lila tvilling som heter Gagga. Gula Bibbis orangea tvilling heter Giggi (liknar de inte kondomer till formen...). Diddi som är rosa med regnbågstaggar har nu en ljusblå tvilling med svart taggar som heter Sissi. Dadda som är grön med en vit blöja har en blå tvilling som heter Sassa och hjärtformade mörkblåa Doddos tvilling är rosa och heter Sosso. Dessutom finns det en hund som heter Vovvo och en fågel som heter Faffa. Jag vet inte om ni blev klokare av den här uppräkningen men jag kan inte för mitt liv komma ihåg vem som är vem utan att tjuvkika. Kunde de inte ha fått en annorlunda form? Är det för att man ska kunna tillverka plastleksaker i samma formar men med plast i en annan färg som de ser likadana ut?

Att jag har så svårt att komma ihåg vad de heter gör att jag har svårare att prata om Babblarna på det textlösa uppslaget. Vi har helt enkelt börjat läsa boken bakifrån så att uppslaget med Babblarna när de säger sitt ljud kommer före pratbilden. Då går det bättre för mig. Min dotter tycker om den här boken och det är kul att läsa något tillsammans som hon verkligen tycker om.

Man kan köpa den här boken från adlibrisbokuscdon.

Böcker som min dotter älskar:
4- 6 månader
Godnatt lille vän av Hans Sande
Känn här min älskling av Hans Sande

7- 9 månader
Kram av Jez Alborough
Leo ska sova av Linne Bie
Tippen säger godnatt av Eric Hill
Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore
Daddiddoo Babblarna? av Anneli Tisell, Iréne Johansson
Hallooooo Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

10 - 12 månader
Lille Ville - Jag kan också av Hans Sande
Knacka på! av Anna-Clara Tidholm
I Babblarnas hus av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Stompalång med Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Natti natti Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar