söndag 28 november 2021

Mord i Mesopotamien av Agatha Christie

Boken utspelas i Irak - som i forntiden kallades Mesopotamien - bland en samling arkeologer, som håller på att gräva ut en forntida stad, och har två huvudpersoner; sjuksköterskan Amy Leatheran, som berättar historien i jag-form, och Agatha Christies välkände mästerdetektiv , som dyker upp Hercule Poirot i rättan tid för att lösa ett mord som ägt rum i arkeologernas högkvarter...

Amy Leatheran är sjuksköterska och hon får jobb på en arkeologiskutgrävning i Irak - som i förr i tiden kallades Mesopotamien. Där ska hon hjälpa den svensk-amerikanske Dr Eric Leidners fru Louise. Redan fösta dagen där slås Amy av den konstiga spända stämningen som präglar hela expeditionen. Louise Leidner plågas av hallucinationer och nervösa anfall men det verkar ha smittat av sig på alla.

Efter att Amy varit där någon vecka under vilken hon försökt komma på om det ligger något verkligt hot bakom Louises oro eller om det bara är hennes nerver så blir Louise mördad. Ingen vet av vem men oron stiger så klart bland medlemmarna i expeditionen och dr Giles Reilly som fått höra att Poirot är på semester i landet kontaktar honom och ber om hans hjälp. Poirot reser dit fast besluten att hitta mördaren.

Jag lyssnade på den här boken som ljudbok som jag lånade från mitt bibliotek. Jag tyckte att den var bra man kunde riktigt känna den tryckta spänningen när man läste. Jag kunde inte gissa vem mördaren var eller hur hen gått tillväga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar