måndag 21 november 2016

Släkt av Rickard Fuchs

Hela titeln på den här boken är: Släkt - Handbok i konsten att handskas med sina släktingar. Boken handlar just om detta. Här tar författaren upp ämnen som hur man handskas med ingifta släktingar (Vår släkt är bäst. Du ska vara glad och tacksam över att fått gifta in dig i vår släkt), rika släktingar (Verka ännu fattigare än du är när du tigger av dem.), fattiga släktingar (Lägg inte märke till deras försök att tigga.), släktingarnas barn (Ouppfostrade och hopplösa, undvik dem.) och gammelfarmor (Försök göra henne nöjd.).

I kapitel födelsedagar får vi läsa om hur man ska hantera givandet av födelsedagspresenter till släktingar. "Nära släktingar som har födelsedagskalas vill nog gärna ha något finare än en tablettask i present. Kanske kan ni ge något nu gjort själv. Ett par hemvirkade byxor uppskattas alltid, liksom en egenhändigt hopspikad fågelholk eller en måttbeställd tvångströja. Ni kan också måla en tavla i present till er svåger eller kusin. Ni behöver inte vara så duktig på att måla, huvudsaken är att man inte ser vad det föreställer. Det är svårare att kritisera non-figurativa tavlor.
   "Den här tavlan har jag gjort bara för dig."
   "Jaha . . . den var väldig . . . fin. Vad förställer den?"
   "Det är en symbolisk bild av träd och kor."
   "Var är korna?"
   "Det är symboliska kor. Det är dom där rutorna där."
   "Det var  . . . fina kor."
   "Ja, jag ville gärna ge dig något fint, eftersom vi är släkt."" s 60 - 61

Det här är den sista boken som jag har kvar av Rikard Fuchs. I min pågående bokhyllerensning har jag redan läs och gjort mig av med alla andra. Den här kommer jag inte heller att behålla. Faktum är att det är en av de sämre böckerna, dock inte den sämsta. Den sämsta var Visst är ni tokig!. Den var inte rolig alls. Den här boken var inte heller rolig, men jag log i alla fall förstrött någon gång under läsningen av den.

Andra böcker av Rickard Fuchs:
Doktorn slår runt
Glädjedoktorn
Krya på er
Plåster på såren
Receptfritt
Säg aah...
Visst kan ni flyga!
Visst är det härligt att vara svensk!
Visst är det jul igen!
Visst är ni sjuk!
Återbesök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar