måndag 15 oktober 2018

Hoppa med Mino av Mati Lepp

Det här är en barnbok där läsaren själv ska vara aktiv. Varje upslag består av en bild på Mino när han gör någonting t.ex. hoppar. Det står då Mino hoppar och längst ner står det kan du...

Det här förstod min dotter med en gång så vi läser vad Mino gör och sedan försöker hon göra samma sak som Mino. Det mesta är saker som hon kan göra så hon får fullt upp under läsningen.

Min dotter gillar den här boken och plockar ofta själv fram den och ber oss läsa. Jag tycker också att den är bra. Det jag kan tycka är att det blir ett väldigt fokus på aktiviteten och inte lika mycket fokus på läsningen. I den här boken har min dotter inte så mycket tålamod att prata om bilderna utan så fort hon har t.ex. hoppat vill hon bläddra vidare och göra nästa sak. Det är ju inte heller någon direkt handling i boken.

Vi lånade vårt exemplar av den här boken på biblioteket. Man kan köpa den från adlibris, bokus och cdon.

Andra favoriter just nu:
Lisen kan inte sova av Kaj och Per Beckman
Bu och Bä på kalashumör av Olof och Lena Landström
Ingrid vill bada av Katerina Janouch
Alla tre vilar av Maria Nilsson Thore

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar