onsdag 24 oktober 2018

Caspian prins av Narnia av C.S. Lewis

Det här är den fjärde delen i serien om Narnia. Jag älskade de här böckerna när jag var barn. Under en period så läste jag regelbundet om dem var tredje månad. Den här boken är alltså mycket välläst och det bär omslaget tydliga spår av.

Peter, Susan, Edmund och Lucy sitter på en tågstation. Lovet är slut och de ska snart tillbaka till sina internatskolor. Lucy är på väg till internatskola för första gången. De är lite ledsna över att lovet är slut och att de snart måste skiljas åt igen. Då känner de plötsligt hur någon börjar rycka och dra i dem och innan de vet ordet av befinner de sig på en helt annan plats.

De har ingen aning om vart någonstans de har hamnat  och det finns inga människor, eller andra varelser, de kan fråga. De hittar ruinen av ett gammalt slott och undan för undan börjar en misstanke komma krypande på dem. Tänk om de faktiskt är tillbaka i Narnia och tänk om ruinen är deras slott Paravel. Hur många år kan det ha gått i Narnia sedan de var här sist?

På annat håll kämpar den unge prins Caspian med dem som finns kvar av de gamla narnierna mot kung Miraz armé. De kämpar, men det är en ojämn kamp som de ser ut att förlora. Som en sista desperat åtgärd blåser de i drottning Susans horn. Den som blåser i det ska alltid få hjälp sägs det.

Dvärgen Trumpkin sänds till det gamla slottet Paravel för att se om hjälp anlänt dit och han träffar Peter, Susan, Edmund och Lucy. Nu måste de ta sig till Caspian så fort de kan, men vad ska de kunna göra för att rädda Narnia.

Jag älskade som sagt Narnia-böckerna som barn. Det här är inte min favorit, men jag tycker om den. När man läser den som vuxen känns den kortare än jag tyckte att den gjorde när jag läste den som barn. Filmen som bygger på den här boken tycker jag dock inte alls om.

Böckerna om Narnia:
Min morbror trollkarlen
Häxan och lejonet
Hästen och hans pojke
Caspian prins av Narnia
Kung Caspian och skeppet Gryningen
Silvertronen
Den sista striden

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus, cdon. Den här gången lyssnade jag på den på engelska. Då heter den Prince Caspian (adlibris, bokus, cdon).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar