onsdag 24 februari 2016

Majas alfabet av Lena Anderson

I den här boken så skriver och ritar Lena Anderson om en växt för varje bokstav. Varje uppslag i boken handlar om en bokstav och en växt på den bokstaven. Om denna har Lena skrivit en dikt och ritat bilder till.

Innehåll:
A = Ask
B = Blåklint
C = Campinjon
D = Daggkåpa
E = Ek
F = Förgätmigej 
G = Gräslök
H = Humle
I = Iris
J = Jordgubbe
K = Kaprifol
L = Lavendel
M = Midsommarblomster
N = Nyponros
O = Ormbunke
P = Pion
R = Rönn
S = Smörblomma
T = Timotej
U = Ulmus Glabra (Alm)
V = Vallmo
XYZ = ?
Å = Åkervinda
Ä = Äpple
Ö = Ögonljus

Mina favoritdikter i den här boken är:
Blåklint
"Blått är mitt hårband, blå är min kjol,
Blåa är blåbär, blå är viol.
Havet är blått och himlen är blå,
men blåast av allt är nog Blåklint ändå."


Nyponros
Nyponskär, nyponros
nyponsoppa, nyponmos.
Nyponflicka, nypondricka
nyponte och nyponhicka...
Det första jag såg när jag väcktes av solen
var nyponrosen i glaset på stolen
Jag tycker verkligen om den här boken. Det är trevliga dikter och väldigt vackra bilder på varje uppslag.

Gräslök
Gräslök med sitt goda strå
har en stjälk med blomma på.
Stråna klipps på omeletten
ett helt år varar blombuketten.
När allt är grått och det är höst
har jag min blombukett till tröst,
då minns jag sommarskärets skreva
där Gräslök konstigt nog kan leva.

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.

Andra böcker av Lena Andersson:
Linnea i Målarens Trädgård

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar