måndag 29 februari 2016

Krya på er! av Rickard Fuchs

Vid en rensning av mina bokhyllor, visst är det underligt att det alltid tycks finnas fler böcker än det finns plats för i hyllan, hittade jag en hel massa böcker av Richard Fuchs bakom de andra böckerna i bokhyllan. Någon gång när jag var i tonåren tyckte jag riktigt mycket om hans böcker och jag samlade på mig många av dem så nu bestämde jag mig för att läsa en eller ett par av dem innan jag gjorde mig av med dem.

Den här boken består av många korta kapitel:
Hjärnornas krig - Om en präst som får en bit hjärna från en komiker in transplanterad.
Formulär att fylla i innan ni går till läkare
Sjukhus-demokrati - istället för att läkaren som sett patienten ställer diagnos röstar nu all personal om diagnos och behandling.
Blodprov - Ett par läkare vill ta blodprov på en kvinna med en ovanlig sjukdom.
Är ni ung? - Om ungdomshets.
Lägenhetsbyte - om svårigheterna med att lyckas byta lägenhet.
Remisser - En man remitteras till tio olika läkare.
När jag skriver - Fuchs skrivprocess.
Syster Marilyn slår till - Parodi på kärleksromaner i sjukhusmiljö.
Psykoanalys
Misstag - En kvinna med stukad hand råkar illa ut på sjukhuset,
Politikern hos doktorn - Det är inte lätt att få klara besked från en politiker.
TUB-låda - Ny uppfinning
Byt hjärna - En framtid med hjärntransplantationer.
Tolk - språkförbistring i sjukhusmiljö.
Rekord - En läkare vill desperat komma in i Guinnes Rekordbok.
Doktorer möter doktorer - Hur imponerar man på varandra?
Vore det inte bättre? - En Besser-Wissers öde.
Den skämtsamme doktorn
Operation
Filminspelning
Sjukhusfest

Det här är en ganska fånig bok och inte alls kul. Det enda jag tyckte var lite roligt var parodin på vita serien böckerna. Den här boken blir lätt att göra sig av med.

Andra böcker av Rickard Fuchs:
Doktorn slår runt
Glädjedoktorn
Krya på er
Plåster på såren
Receptfritt
Släkt
Säg aah...
Visst kan ni flyga!
Visst är det härligt att vara svensk!
Visst är det jul igen!
Visst är ni sjuk!
Återbesök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar