söndag 12 maj 2019

Till Jordens medelpunkt av Jules Verne

I maj 1863 kommer professor Lidenbrock hem med original manuskriptet till Heimskringla av Snorri Sturluson. På manuskriptet hittar hans brorson Axel ett krypterat meddelande skrivet med runor undertecknat av den isländska 1700-tals alkemisten Arne Saknussemm. När professor Lidenbrock med Axels hjälp lyckas läsa det hemliga meddelandet visar det sig att Saknussemm påstår sig  ha funnit en passage till jordens medelpunkt via Snæfell på Island. Om man går in i passagen innan Juli ska man kunna följa i hans fotspår till jordens medelpunkt.

Professor Lidenbrock reser genast till Island i sällskap med sin betydligt tveksammare brorson Axel. De anställer Hans Bjelke som sin guide och sedan börjar de sin fantastiska resa. Saknussemm visar sig ha rätt i sitt påstående och de ger sig i väg på en resa som ingen människa ens tror vara möjlig.

Det blir en farlig resa in i det okända utan möjlighet till kommunikation med eller hjälp från någon från ovansidan. Om de lyckas väntar stor berömmelse annars väntar en okänd död. 

Jag har läst flera böcker av Jules Verne tidigare som jag tyckt mycket om, men den här gillade jag inte. Vetenskapen i den är ju helt fel, men jag tycker att berättelsen dessutom är tradig och tråkigt berättad. Man måste dock säga att Jules Verne hade MYCKET fantasi!

Andra böcker av Jules Verne:
En världsomsegling under havet
Jorden runt på 80 dagar

Jag lånade den här boken som ljudbok från mitt bibliotek. Man kan även köpa den från adlibris eller bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar