torsdag 9 maj 2019

Flickan som ville rädda böckerna av Klaus Hagerup

Anna älskar böcker! Hon har många av sina bästa vänner i böckerna. Anna ska snart fylla 10 år. Det ser hon inte fram emot eftersom hon är rädd för att bli gammal och dö. Eftersom hon tycker så mycket om att läsa är och mycket på biblioteket är en av hennes bästa vänner bibliotekarien fru Monsen. En dag berättar fru Monsen vad som händer med de böcker som ingen lånar. De försvinner och förstörs av vaktmästaren Milton Berg. Det kan Anna inte stå ut med. Hon bestämmer sig för att rädda böckerna och tar med sig så många hon kan bära hem.

Det blir dock ett allt för tufft jobb för en liten flicka och när hon kommer till biblioteket nästa gång får hon låna en annan bok av fru Monsen. Den boken fångar Anna. Där möter hon precis de tankar  hon själv bär på, men så är sista sidan försvunnen. Hur ska boken sluta egentligen? Anna engagerar hela sin skola i sökandet efter slutet.

Jag läste den här beskrivningen när jag bestämde mig för att låna den här boken: När två av Norges absolut främsta skildrare av barn-och ungdomslitteratur slår sig samman uppstår gnistor! Klaus Hagerup och Lisa Aisato har skapat ett universellt och magiskt äventyr för alla som älskar böcker!

Jag tyckte dock verkligen inte att den levde upp till den hypen. Titeln Flickan som ville rädda böckerna är inte det den faktiskt handlar om och jag blev inte särskilt intresserad av den berättelse som faktiskt var där. Bilderna är dock väldigt fina. 

Jag lånade mitt exemplar på biblioteket. Man kan köpa den från adlibris, bokus eller cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar