tisdag 30 april 2019

En dos stryknin av Agatha Christie

Arthur Hastings, en soldat som är hemma och återhämtar sig efter att ha skadats på västfronten, är gäst på Styles Court när hushållet en morgon vaknar och upptäcker att Emily Inglethorp har dött. Det visar sig att hon har blivit förgiftad med stryknin. Hastings som några dagar tidigare helt oväntat sprungit på sin Belgiske vän Hercule Poirot i byn ber honom om hjälp med att hitta mördaren.

Poirot får genast komma och inspektera scenen för brottet. Det står mycket snart klart att mördaren står att hitta inom familjen, alla tycks ha haft både tillfälle och motiv. Mrs Inglethorp är en änka utan egna barn. Hon har dock två styvsöner John och Lawrence Cavendish. Dessutom har hon nyligen gift om sig med den betydligt yngre Alfred Inglethorp. Till hushållet hör även Johns fru Mary Cavendish, Cynthia Musrdoch som är dotter till en avliden vän till familjen samt Evelyn Howard Emilys sällskapsdam.

Poirot får veta att enligt testamentet får John ärva huset men den pengar hon har testamenterar hon själv till den hon vill och hon ändrar sitt testamente minst en gång om året. I sitt senaste testamente lämnar hon större delen av pengarna till sin make Alfred. Men under gårdagen hade hon grälat med någon och efter detta ändrat sitt testamente. Det blir en svår härva att nysta upp.

Jag irriterade mig en hel del på Hastings i den här boken, något jag inte gjort i de andra böcker där han varit med. Annars tyckte jag att den var spännande. Jag kunde inte gissa vem mördaren var.

Andra böcker av Agatha Christie:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar