fredag 12 april 2019

Mord är lätt av Agatha Christie

Luke Fitzwilliam har precis återvänt till England efter att ha arbetat som polis utomlands. På vägen till London delar han kupé med  Lavinia Pinkerton. Hon berättar för hon om att hon ska resa till Scotland Yard eftersom de finns en seriemördare i hennes by. Hon vet vem det är och det är den person man minst misstänker och hon vet också vem mördarens nästa gång tänker döda  Dr John Humbleby. Luke tror att hon är en gammal dam med lite väl livlig fantasi och tänker inte mer på det förrän han läser i tidningen dagen där på att hon blivit överkörd och dött innan hon han fram till Scotland Yard. När han senare läser att även doktor Humbleby har dött bestämmer han sig för att resa till byn Wychwood och undersöka saken. 

Med hjälp av en vän får han möjlighet att bok hos Gordon Whitfield eftersom han påstår sig vara kusin till Bridget Conway som är hans fästmö. Han säger sig vara i trakten för att hitta material till en bok han ska skriva om folktro och skrock och får tack vare detta en chans att prata med folk i trakten och få höra mer om de dödsfall som ägt rum på sistone. Han får reda på allt som finns att veta om hur de olika personerna dött och han får ta del av det skvaller som är i omlopp i byn och tror sig efter ett tag ha kommit på vem mördaren är. 
Det här är inte en av mina favoritböcker av Agatha Christie. Jag tyckte inte så mycket om huvudpersonerna och jag tyckte inte alls om romanserna i boken. Jag tycker alltid att det är suspekt när människor bestämmer sig för att gifta sig innan de känt varandra i mer än några dagar. Jag kunde gissa vem mördaren var men inte vilket motivet var eller hur mördaren lyckades mörda alla dessa människor. 

Andra böcker av Agatha Christie:
Mord är lätt

Jag lånade den här boken som ljudbok från mitt bibliotek. Man kan köpa den från adlibris eller bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar