måndag 17 december 2018

Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie


Den här boken utkom för första gången år 1934 och är en riktig klassiker. Hercule Poirot är på väg hem och har fått en av de sista platserna på Orientexpressen som går från Istanbul till Calais. I bergen på Balkan fastnar tåget i en snöstorm och där blir tåget fast. Då märker man att en av passagerarna på tåget har blivit mördad. Eftersom tåget sitter fast i snön sedan flera timmar tillbaka måste mördaren vara kvar på tåget.

Poirot bestämmer sig för att ta reda på vem mördaren kan vara. Han börjar med att undersöka den mördades kupé och kropp och kommer fram till att mannen inte var den han utgav sig för att vara utan istället en kidnappare och mördare som undkommit rättvisan.

Sedan börjar han intervjua de olika passagerarna. På tåget finns allt från en rysk prinsessa till en svensk sköterska. Människor från olika länder och samhällsklasser, men vem har motiv och möjlighet att mörda?

Dessutom tycks alla ha alibi och de ledtrådar som hittas tycks peka åt olika håll. Det här blir en riktigt knepig nöt att knäcka för den belgiske detektiven.

Jag läste den här boken när jag var i tonåren och trodde inte att jag kom ihåg någonting av den. Jag hade inte kommit så långt in i boken innan jag kom ihåg gåtans lösning, men det var ändå trevlig läsning om ett mord där alla tycks vara rörande överens om att den avlidna förtjänade sitt öde.

Andra böcker av Agatha Christie:
Mordet på Orientexpressen

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus, cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar