måndag 10 december 2018

6. Brillos otursdag av Annika Samuelsson Pixi adventskalender 2018

I år har jag köpt Pixis adventskalender till min 2-åriga dotter. I dagens lucka, nr 6, fanns boken Brillos otursdag.

Brillo och hans vän Einar är på väg till affären för att köpa godis, men det godis som Brillo ville köpa finns inte så han får nöja sig med annat godis som inte är lika gott. När de kommit ut ur affären så blir han nedstänkt av en bil och sedan biter han så illa i kolan att han får ont i en tand. Det här ser ut att bli en riktig otursdag.

Einar övertygar honom om att han behöver gå till tandläkaren, vilket Brillo tycker verkar otäckt, men de går dit i alla fall och allt går jättebra. Det blev inte en riktig otursdag ändå och nu är Brillo inte rädd för att gå till tandläkaren längre.

Den här boken var för svår för min dotter, men jag kan tänka mig att äldre barn kan tycka om den. Bra bok att läsa om man ska gå till tandläkaren snart.

Böckerna i Pixis advenstkalender 2018:
1. Astrids bibliotek av Martin Widmark
2. Saga-sagor av Josefine Sundström
3. Bojan kör loket av Johan Anderblad
4. Bo tappar en tand av Morten N Pedersen
5. Floras pixipysslor av Kristina Digman
6. Brillos otursdag av Annika Samuelsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar