onsdag 12 december 2018

10. En solig dag av Ingrid Flygare Pixi adventskalender 2018


I år har jag köp pixis adventskalender till min två-åriga dotter. Bakom den tionde luckan hittade vi den här boken.

Den handlar om Didi och katt som är på väg ut en solig dag. Det är fint väder och solen lyser, men varför gör den det. Didi tror att den skiner för att den är så glad att den inte kan låta bli att lysa. Då kommer uggla och talar om att solen skiner eftersom det brinner inuti den. Så fortsätter de till stranden där de bygger ett sandslott och äter glass.

Ganska ofta kommer de på något som de undrar över och då förklarar uggla varför det är som det är.

Den här boken fick jag läsa lite kreativt med min två-åring som ville bläddra sida så fort ugglan började prata. Så vi pratade mest om vad som hände på bilderna. Jag antar att äldre barn kan uppskatta den här blandningen mellan fakta och saga, men min dotter var för liten.

Böckerna i Pixis advenstkalender 2018:
1. Astrids bibliotek av Martin Widmark
2. Saga-sagor av Josefine Sundström
3. Bojan kör loket av Johan Anderblad
4. Bo tappar en tand av Morten N Pedersen
5. Floras pixipysslor av Kristina Digman
6. Brillos otursdag av Annika Samuelsson
8. Julsånger av Bullas Jonas Jansson
9. Så funkar du! av Mats Wänblad
10. En solig dag av Ingrid Flygare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar