måndag 3 november 2014

Tio böcker jag är tacksam att jag läste som barn. 7. Emily av L. M.Montgomery

På olika bloggar går nu en utmaning som heter hundra dagar av tacksamhet. Eftersom den här bloggen handlar om böcker så tänker jag skriva om tio böcker som jag är tacksam över att jag fick läsa som barn.

Jag läste och tyckte mycket om böckerna om Anne på Grönkulla när jag var liten, men böckerna om Emily av samma författare älskade jag. Jag läste dem både på svenska och på engelska och upptäckte då till min förvåning att de strukit en del saker i den svenska översättningen.

Emily böckerna börjar när Emily som ett lyckligt barn bor tillsammans med sin sjuka pappa i ett undangömt hus. När hennes pappa dör kommer hennes mammas släkt till begravningen och sedan tar de Emily med sig. Eftersom det skulle gå deras ära förnär att sätta en släkting på barnhem bestämmer de att en av dem ska ta hand om Emily och sedan drar de lott om henne. Emily hamnar i sin mammas barndomshem Månvik där moster Elisabeth, moster Laura och kusin Jim bor. Eftersom Emilys mamma var lillasystern i sin familj är mostrarna ganska gamla redan när Emily flyttar in och särskilt moster Elisabeth gör saker som hon alltid har gjort dem. Ingen av dem är vana vid barn och Emily är säker på att den strikta och kyliga moster Elisabeth inte vill ha henne där. Moster Laura och kusin Jim älskar henne dock.

Emily är ett ganska speciellt barn och hon har inte helt lätt att hitta vänner, men de hon får håller hon fast vid. Hon blir vän med doktorns försummade dotter Ilse, han kan inte förlåta henne att hon är så lik sin döda mamma. Med Teddy som har en konstig mamma och vill bli konstnär och med Perry som jobbar som dräng på Månvik. De växer upp tillsammans.

Emily är mycket stolt över sin släkt och dess traditioner. Hon trivs på Månvik trots att moster Elisabeth är så sträng och att hon inte kan förstå sig på eller ens riktigt stå ut med Emilys fantasi och ständiga skrivande. Emily skriver inte för att hon vill. Hon skriver för att hon måste och när moster Elisabeth säger att hon kan få studera vidare om hon bara lovar att inte skriva mera så är det som att något dör i henne. Hon kan inte lova det. Hur gärna hon än vill studera. Det är tur att kusin Jim finns där då och kan hjälpa dem att komma fram till en kompromiss.

Även om Emily tycker om att studera så blir det tuffa år. Att tvingas bo hos moster Rut är helt hopplöst. Hon och Emily är helt olika och förstår sig inte alls på varandra. Emily längtar ofta hem till Månvik, men hon är fast besluten att hon ska härda ut för hon vill verkligen ha en utbildning. Efter sina studier kommer hon tillbaka till Månvik och när hennes vänner försvinner ut i världen blir hon kvar hemma med sina åldrande mostrar. Hon försörjer sig på sitt skrivande, men livet blir ändå inte riktigt som hon har tänkt sig.

Jag tycker om Emily. När Anne är ett riktigt solskensbarn som älskas av allt och alla är Emily betydligt mer komplicerad också har hon sin stolthet som mer än en gång hindrar henne från att göra det hon skulle vilja. Emily har stora ambitioner som hon också fullföljer och hon är alltid ärlig mot sig själv med vad hon känner, tänker och tycker även om hennes stolthet får henne att dölja det för sin omgivning. Det tycker jag om.

Av någon anledningen har man i den svenska översättningen valt att göra fyra böcker av de tre originalen och man har strukit en del saker. Man tycks inte kunna köpa de här böckerna nya på svenska men på engelska heter de Emily of New Moon, Emily Climbs och Emily's Quest. De finns som ebok (bokus, cdon) och pocket (cdon, bokus, adlibris).


Böcker jag är tacksam att jag läste som barn:
1. En liten prinsessa av Francis Hodgson Burnett
2. Narnia-böckerna av C.S. Lewis
3. Hemlängtan av Michelle Magorian
4. Sju syskon av Ethel Turner
5. Gullivers resor av Jonathan Swift
6. Robinson Crusoe av Daniel Defoe
7. Emily av L. M. Montgomery
8. Den stora hemligheten av Patricia M St John
9. Det lilla huset på prärien av Laura Ingalls Wilder
10. Unga Kvinnor av Louisa May Alcott


Andra böcker av L. M. Montgomery:
The Story Girl
The Golden Road
Anne på Grönkulla
Vår vän Anne
Drömmens uppfyllelse
Anne på egen hand

1 kommentar: