söndag 30 november 2014

Tio böcker som jag är tacksam över att jag läste som barn 8. Den stora hemligheten av Patricia St. John

Under några år under min uppväxt hyrde vi ett möblerat hus och där fanns det även böcker. Det här var en av de böcker som fanns i huset och som jag verkligen sörjde över att jag inte kunde ta med mig när vi flyttade. I vuxen ålder köpte jag den på engelska och sedan hittade jag det här exemplaret på någon second hand shop.

Den här boken var en av mina stora favoriter och jag läste den många gånger. Den handlar om Annette, Dani och Lucien som bor i bergen i Schweiz ovanför en lite by. På julafton det år när Annette är sju år händer det sorgligaste och det bästa som har hänt henne i hennes liv. Hennes lillebror Dani föds och hennes mamma dör. Efter att Annettes mamma gett lillebror till henne blir hon lill-mamma åt honom och från den stunden tillhör han henne på ett särskilt sätt. Farmor kommer för att hjälpa dem men eftersom hon ser dåligt och har reumatism kan hon inte ta hand om Dani själv så Annette tar hand om Dani och farmor tar hand om hushållet.

En vår när Dani var 5 år och Annette skulle fylla 12 år är han ensam ute på en äng för att plocka blommor till Annettes födelsedag. Då kommer Annettes klasskamrat Lucien, som är arg på Annette eftersom hon bl.a. har skvallrat på honom. Han tar sin chans att retas med Dani och håller hans älskade kattunge över ett stup. Dani flyger på honom och både katten och Dani ramlar ner i ravinen. Lucien är säker på att Dani är död och springer förtvivlad hem. Dani är dock inte död men det visar sig att han aldrig mer kommer att kunna gå ordentligt, det ena benet är mycket kortare än det andra. Från den dagen hatar Annette Lucien och hon ser till att alla i byn och hela dess omnejd vet vad Lucien har gjort. Från den dagen är Lucien en föraktad pojke utan vänner.

Men Annette blir inte lyckligare av att hata Lucien och försöka se till att han är olycklig utan tvärt om. Lucien blir folkskygg och sitter helst ensam i skogen och täljer, men en dag hittar han en vän som vill vara hans vän även efter att han fått höra det hemska Lucien har gjort. Och det händer saker i både Annettes och Luciens liv som de aldrig hade kunnat räkna med.

Den här boken handlar om hat och förlåtelse och försoning. Jag älskade den som barn och tycker fortfarande mycket om den. Den går inte att köpa ny på svenska men på engelska heter den Treasures of the snow och finns som häftad (adlibris, bokus och cdon) och ebok (bokus, cdon).

Böcker jag är tacksam att jag läste som barn:
1. En liten prinsessa av Francis Hodgson Burnett
2. Narnia-böckerna av C.S. Lewis
3. Hemlängtan av Michelle Magorian
4. Sju syskon av Ethel Turner
5. Gullivers resor av Jonathan Swift
6. Robinson Crusoe av Daniel Defoe
7. Emily av L.M. Montgomery
8. Den Stora Hemligheten av Patricia M St John
9. Det lilla huset på prärien av Laura Ingalls Wilder
10. Unga Kvinnor av Louisa May Alcott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar