söndag 7 december 2014

Jellicoe Road av Melina Marchetta

Jag lånade två böcker av Melina Marchetta till min läsplatta på samma gång den här och Francesca. Jag började på båda två samtidigt och av någon anledning fick jag för mig att den här boken var Francesca vilket gjorde att jag hade svårare än nödvändigt att hitta in i boken. De första 80 sidorna undrade jag varför huvudpersonen hette Taylor och när Francesca egentligen skulle dyka upp, sedan backade jag ut ur boken för att läsa beskrivningen igen...

Även utan att man tror att man läser en annan bok än den man faktiskt läser så var den här boken inte helt lätt att hitta in i. Det är två olika historier som vävs ihop och det tar en stund innan man förstår hur allt hänger ihop.

Jellicoe School är en internatskola mitt ute i ingenstans där ca tio procent av eleverna blivit placerade av socialtjänsten. Eftersom lärarna som regel inte stannar mer än något år på skolan sköter eleverna sig mer eller mindre själva och vid 17 års ålder blir Taylor Markam Makthavare på skolan och den enda som har rätt att förhandla å skolans vägnar i det krig som skolan utkämpar varje år mot kadetterna som kommer dit för att träna och Jellisarna (de som går i skolan inne i Jellico Town) om marken runt staden och skolan. Taylor har bott i Jellico Town sedan hennes mamma lämnade henne på 7-eleven på Jellico Road när hon var elva år. I ett år bodde hon sedan hos Hannah, en kvinna i 30-års åldern som bor i närheten av skolan, och när hon var gammal nog (12 år) flyttade hon till internatet.

Nu är Taylor bland de äldsta eleverna på skolan hon är den som leder sitt elevhem och till viss del hela skolan, men innan hon knappt hunnit vänja sig vid det försvinner Hannah utan att tala om vart hon ska, hur länge hon kommer vara borta eller ens om hon tänker komma tillbaka. I sitt hus lämnar hon ett manuskript som innehåller det Taylor trott varit en saga, men som visar sig vara en nyckel till det förflutna som Taylor knappt minns och inte förstår sig på. Det förflutna kommer i kapp Taylor och hon vet inte hur hon ska hantera varken det eller sitt nya jobb. Vem är hon egentligen och hur hänger händelserna i manuskriptet ihop med hennes förflutna.

Jag tyckte mycket om den här boken. Den var lite svår att hitta in i och det var lite irriterande att många av personerna hade två namn men den var spännande och bra.

Jag lånade den här boken till min läsplatta från Elib. Man kan köpa den som danskt band (adlibris, bokus, cdon), häftad (bokus, cdon, adlibris) och ebok (cdon, adlibris, bokus)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar