torsdag 26 juli 2012

Sju syskon av Ethel Turner

Det här var en av mina favoritböcker när jag var liten. Idag äger jag tre exemplar av den. Den till vänster för att den har röd rygg precis om mitt exemplar av "Stora syster som gift" i samma serie. Den till höger för att har vit rygg och kommer från serien Önskeklassikern precis som mitt exemplar av "Stora syster" i samma serie. Den bok som verkligen står i min bokhylla är den tredje gula boken som är den ojämförligt fulaste av de tre, men så såg den bok jag läste och älskade som liten ut och därför är den fortfarande min favorit.

Den här gången läste jag boken på engelska på min läsplatta. Den finns att ladda ner gratis från Gutenberg Project. Man kan också ladda ner den som ljudbok från LibriVox.Om du vill köpa den som bok finns den på Adlibris eller Bokus

Den här boken gavs ut för första gången år 1894. Den handlar om sju syskon utan några änglalika tendenser, de är som barn är mest. Familjen består av Meg 16 år, Pip 14 år, Judy 13 år, Nell 10 år, Bunty 6 år, Lillan 4 år och Generalen 1år samt deras pappa som jobbar i militären och deras 20-åriga styvmamma Esther som bara är mamma till Generalen. Pappan i familjen är en sträng och inte särskilt närvarande far. Esther tycker mycket om alla barnen men är lite väl ung för att klara av att vara mamma till sju barn särskilt som de äldsta inte är mycket yngre än hon själv.

Det händer en hel del i ett hem fyllt med sju aktiva barn som inte riktigt har någon som ser efter dem, men när 13-åriga Judy lämnar Generalen på regementet och går på tivoli med Pip så är måttet rågat. Hennes pappa motstår alla barnens och Esthers böner och skickar i väg henne till internatskola. Judy är dock en mycket företagsam flicka och hon rymmer från skolan och tar sig hem. Där gör syskonen sitt bästa för att gömma henne tills hon ska återvända till skolan. När pappan ändå får veta att Judy är hemma tänker han skicka tillbaka henne till skolan och beordra dem att vakta bättre på henne, men då visar det sig att Judy är sjuk och hon får stanna kvar hemma. De får senare åka allihop till Esthers barndomshem en stor boskapsfarm på Australiens landsbygd. Där har de det jättebra tills en katastrof inträffar. Judy blir träffad av ett fallande träd och dör. Jag tyckte jättemycket om den här boken när jag var liten även om jag hade mycket svårt att läsa det kapitel där Judy dör. Hon var min favorit.

Jag tycker fortfarande om den här boken. Det är lite kul att läsa en Australiensisk barnbok. De är inte så vanliga. För att vara en så gammal bok så är den osentimental. Inte ens Judys dödsfall skildras i alltför sentimentala ordalag. Jag uppskattar att barnen uppför sig som normala barn och inte som robotliknande änglar. Den här boken fortsättes av Stora syster och Stora syster som gift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar