måndag 16 juli 2012

A Texan's Honor av Shelley Gray

A Texan's Honor, Heart of a Hero Series #2   -     
        By: Shelley Gray
    
Den här boken laddade jag ner gratis från christianbook.com. Det finns många gratisböcker där och de byts ut med jämna mellanrum så det lönar sig att kolla då och då.

Boken handlar om Jamilyn som efter att hennes bröder och föräldrar dött bestämmer sig för att flytta till sin faster. Hon tar tåget dit men på vägen blir tåget kapat av Waltonligan. De flesta passagerna släpps men Jamie och några män hålls kvar som gisslan. Sedan följer en massa dravel om vackra sköra kvinnor då en person i Waltonligan, Will McMillan, bestämmer sig för att göra allt han kan för att så gott det går beskydda Jamie från de andra i Waltonligan. Will och Scout Profit är de enda i Waltonligan som anser att även om de rånar och mördar så utnyttjar de inte oskyldig kvinnor och barn. Allt eftersom läget på tåget försämras blir det svårare för Will att se till att Jamie är någorlunda trygg och det slutat med att Will tar Jamie och hoppar av tåget. När de är på flykt så avslöjar Will att han egentligen jobbar för polisen och att han bara har varit under täckmantel hos Waltonligan. Jag blir aldrig särskilt intresserad av varken Will eller Jamie. De gifter sig på slutet i en förvånansvärt tråkig och förväntad upplösning. Jag trodde att det skulle hända något mer efter att de hoppade av tåget, men det hände egentligen inget mer än att de blev kära i varandra. Till och med problemet med att en man skickats ut för att mörda dem löser sig helt av sig självt.

Den intressantaste personen i boken är Scout Profit. Han är den enda som blir levande för mig och den enda person som jag fick något intresse för. Hans berättelse är inte alls förutsägbar på samma sätt och han lyckas faktiskt förvåna mig och jag blev besviken (och riktigt förvånad) över hur det gick för flickan som han tagit hand om.

Dessutom har den här boken, av någon för mig helt outgrundlig anledning, diskussionsfrågor på slutet av typen "Will säger att det bästa han gjort var att rädda Jamie. Håller du med?" Jag avskyr när romaner avslutas med något som liknar instuderings/läsförståelse frågor och jag kan inte för mitt liv förstå hur man tänkte när man låter en (dålig) kärleksroman avslutas med frågor att fundera över. Någon som kan förklara detta fenomen för mig?

Jag är glad att jag inte behövde betala för den för så bra var den inte. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att den inte ens var värd gratis, slöseri på tid att läsa den faktiskt. Om någon ändå vill försöka läsa den efter att ha läst det här så rekommenderar jag att man skummar det långa ointressanta delarna som bara handlar om Jamie och Will och koncentrerar sig på de delar som handlar om Scout. Det borde tyvärr gå ganska fort eftersom han bara är en biperson i den ointressanta berättelsen om Jamie och Will. Boken går att köpa som ebok på christianbook. Bokus och Adlibris säljer den som bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar