fredag 27 juli 2012

Sagor och fabler som berättas i Eritrea av Eyob Tecle

Den här boken läste jag efter att författaren/översättaren Eyob Tecle hade tipsat mig om den. Det är en lättläst bok skriven i syfte att vara en kulturell impuls för de barn med Eritreanskt ursprung som växer upp i Sverige. Som lärare kan jag se en poäng i att läsa sagor från andra kulturer. En del av sagorna har liknade uppbyggnad som Svenska sagor, t.ex. den om de tre bröderna som får lite pengar av sin pappa till att köpa något att fylla ett rum i sin pappas hus med. Den som lyckas kommer att få ärva sin pappa. Den yngste brodern visar sig vara den klokaste av de tre. Hans lösning på problemet är mycket smart. Några av berättelserna väcker frågor t.ex. "Alis unghäst" om en fattig man som ger bort sin värdefulla häst till förvaltaren. Några av sagorna lär ut vikten av att samarbeta och arbeta hårt t.ex. den om mannen som hade nio söner och den stackars pappan som hade sex lata söner som inte ville jobba. Hans ord på dödsbädden var "min skatt är gömd i åkern" efter de grävde sönerna äntligen i åkern. Här finns klassiska sagor om korkade personer som Tesfai och kloka som domaren som kommer på hur han ska avslöja en tjuv.

Den innehåller förvånansvärt grymma djursagor om djur som lurar varandra, hämnas och dödar varandra. Det finns även en del berättelser som förklarar naturfenomen som varför solen bor uppe på himlen och hur sköldpaddan fick sprickor i sitt skal.

I den här boken lärde jag mig att det finns ett sädesslag som heter Teff (eragrostis abyssinica) och som odlas och äts på den Etiopiska höglandsplatån. Här kan du läsa mer om det.

Jag tyckte att det var intressant att läsa den här boken och jag skulle definitivt kunna tänka mig att berätta några av de här sagorna för mina elever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar