fredag 20 juli 2012

Klosterliv av Mette Nygård

Den här boken handlar om den norska läkaren Mette Nygård som konverterade till katolicismen under 50-talet då hon studerade till läkare. När hon endast hade en termin kvar på sin norska AT-tjänst så bestämmer hon sig hux flux för att flytta till Irland och bli nunna i Medical Missionaries of Mary (MMM). Det är ett mycket intensivt liv efter som hon jobbar mer än heltid som läkare på klostrets klinik samtidigt som hon är novis i klostret. Under sin klostertid hinner Mette vara på Irland i Rom och i Spanien. När hon slutligen lämnar klostret är det för att hon insett att hon inte har en tillräckligt stark klosterkallelse.

Jag hade andra förväntningar på den här boken. Underrubriken till titeln är "En ung läkare bestämmer sig för att bli nunna... Det blir inte riktigt som hon tänkt..." Jag läste den här boken och väntade mig någon slags konflikt något som gjorde att hennes förväntningar vändes upp och ned och hon upptäckte något hon inte kunde stå ut med i klostret och den katolska tron. Så var det inte alls. För det första förstår jag inte hur man kan skriva att det inte riktigt blev som hon hade tänkt för i boken får man intrycket att hon inte hade tänkt, typ alls. Hon är på besök i ett kloster på Irland när föreståndaren på klostret säger att hon skulle passa in där. Då lämnar hon sitt liv i Norge och sin inte färdiga AT-tjänst för att flytta till Irland och bli nunna. Jag tänker efter mer än så när jag klippte håret kort och min frisör ställde fler frågor för att vara säker på att jag verkligen ville klippa mig och att det inte var ett ogenomtänkt beslut som jag skulle komma att ångra än vad klostret tycks ha gjort till henne.

När hon efter ett antal år kommer på att hon inte har en tillräckligt stark klosterkallelse så kände jag spontant: DUH! Hon hade inte tänkt igenom det, inte bett, inte någonstans som jag kan se i boken faktiskt känt sig kallad att gå i kloster. Tiden i kloster blir arbetsam men som hon beskriver det inte dålig. Lite väl mycket arbete i perioder, men även perioder av studier och fördjupning i tron. När hon lämnar klostret är det verkligen bara för att hon inser att hon inte har någon klosterkallelse.

Ganska ointressant bok. Jag tyckte inte att den gav så mycket insikt i klosterlivet heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar