tisdag 3 juli 2012

i går idag i morgon av Nils Bolander

Jag upptäckte Nils Bolanders dikter för ca 15 år sedan. Jag kan inte riktigt minnas hur det gick till. Antagligen hittade jag någon av hans diktböcker i någon släktings bokhylla. Jag tyckte redan då mycket om dikterna och sedan dess har de följt mig. Hans dikter är av den underbara sort som gör att man hittar något nytt vid varje omläsning. De dikter som betydde mest för mig för 15 år sedan är inte nödvändigtvis de som betyder mest för mig idag.

I den här boken har två av Nils Bolanders barn, Bengt Bolander och Kerstin Bolander-Fredin, samt Erik Westling och Elin Alm valt ut sina favoriter av Nils dikter. Dessutom finns det ett kapitel med ett urval av Nils Bolanders juldikter. Dikterna varvas med bilder på Nils Bolander och hans familj samt vackra naturbilder. Det är en mycket fin bok och det är roligt att se vilka favoriter andra personer har. Jag saknar flera av mina favoritdikter även om många av dem finns med, men man får se det här som ett smakprov som förhoppningsvis leder till att fler får upp ögonen för Nils Bolander. Dikten nedan är en av dem som Erik Westling har valt.

Skapelsens krona

Förunderligt! När Gud skulle smida
skapelsens krona,
blandade han en häxbrygd
av drifter och begär, av ve och vånda,
och stängde den inne i ett käril av skört ler.

Att det ska vara så svårt att leva
för människan.
Blomman lyfter förtröstansfullt
sin kalk mot solen,
fågeln hälsar morgonrodnaden
med trygg sång
och fjärilen spänner sina gyllenstoftvingar
över gröna marker.
Men människan finner ingen vila.
Hon har oron i blodet, ångestens feber,
en vild utlängtan

Varför skapade du oss så, Fader?
Varför fick vi inte blommans förtröstan,
fågelns och fjärilens sorglöshet
i faddergåva
mullvadens jordgrävarglädje
och huskattens spinnande hemmalycka?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

Å, nu vet jag det.
Därför att du älskar orons vingar,
de aggande synerna, Jakobskampen.
Du vet ingenting större
än en människa som kämpar.
Åt henne, blott åt henne ger du makten
att vila ut i nådelöftena
och vandra under löftesstjärnorna.

Nils Bolander

Du köpa boken från Libirs, Adlibris eller Bokus. Om du är intresserad av att veta mer om Nils Bolander rekommenderar jag Nils Bolander - diktare och predikant av Carl-Erik Sahlberg.

Nils Bolanders diktböcker:
Under öppnad himmel, 1933
I stenbrottet, 1934
Psalm och svärd, 1936
Stormen och trädet, 1939
En enda fast punkt, 1943
Svaret, 1948
Valda dikter, 1952
Tom hand, 1953
Kyrkstöt, 1958
En dag av nåd, 1960 (utgiven postumt)
Nya valda dikter, 1964
Korset blommar : en antologi dikter, 1976
Nya valda dikter, 1964
ändå måste jag gå: De mest älskade dikterna, 2002
i går, i dag, i morgon, 2012

Om du är intresserad av att veta mer om Nils Bolander rekommenderar jag Nils Bolander - diktare och predikant av Carl-Erik Sahlberg.

1 kommentar:

  1. Tusen TACK för all inform. om Nils Bolander!! Har hört honom citeras genom hela mitt liv, för min far var predikant, och han gillade dessa andliga, klarsynsdikter...

    Gud Välsigne dej!
    Mvh, Anitha Kvamme
    No-6791 Oldedalen
    Norge

    SvaraRadera