söndag 22 juli 2012

I stenbrottet av Nils Bolander

Det här är Nils Bolanders andra diktbok som gavs ut för första gången 1934. Det här är inte min favorit bland Nils Bolanders böcker, men det är fascinerande att en bok som skrevs för 78 år sedan inte känns gammalmodig och irrelevant.

Den här boken innehåller dikterna:
I stenbrottet
Coram Deo
En vårvisa
Till en ung längtare
Tordönsmän
Korset
Spökflygaren
Far till son
Väntan
Två mil - svår terräng
Omnia vincit Amor
Vårt bävande hopp
Kristendom
God natt, jord!
Tiggare
Vid skiljevägen
Sommar I
Sommar II
Till en ung kyrkobesökare
Gästroll
En nunna tager doket Övers.
I yttersta stridslinjen
Agurs ord
Bön om hunger
Då ångrade sig Herren
För mycket begärt
Har du en dröm
Ynglingen till hösten
Mor
En sandwich-man
Förlåt!
Mot jul
Av Hans släkt
Guds spelemän
Sång efter seger
Kampsång
Korsfararpsalm
Välkommen, kamrat!

Mina favoriter är Förlåt!, Då ångrade sig Herren, Tiggare, I stenbrottet och God natt, jord! Som jag skrivit av här nedan.

God natt, jord!

Det håller en ryttare vid min port.
Han har sadlat en blekgul häst.
Var kommer han från? Ingen jordisk ort.
Vart rider han bort? Det har ingen försport.
Vem hämtar han då? En som folk är mest,
en fattig präst.

Jag vill lungt stiga ut på min förstukvist
och säga: Sitt ner vid mitt bord.
Väl mött, så kom du ändå till sist
och gjorde ett slut på min snåla frist.
Men låt mig nu bara få säga tre ord:
God natt, jord!

God natt, du grönskande, sjungande klot
med sitt sorlande människovimmel.
Steg av glädje och steg av bot.
Tack, att du ville bära min fot! . . .
Kom, man, nu stampar din skimmel -
God morgon, himmel!

Nils Bolander

Om du är intresserad av att veta mer om Nils Bolander rekommenderar jag Nils Bolander - diktare och predikant av Carl-Erik Sahlberg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar