torsdag 28 mars 2019

Eine slutar med blöja : en barnbok som stöd i er potträning av Linnéa Almgren


Eine har fått en potta som han ska lära sig kissa i. Den här boken är uppdelad i tre kapitel. I kapitel ett så lär sig Eine att sitta på pottan och hur man gör när man har kissat på pottan: torka, töm, spola och tvätta händerna. I nästa kapitel tar han med sig pottan ut när han leker på lekplatsen (betydligt svårare när det är vinter och minusgrader) och i tredje kapitlet är han på förskolan utan blöja.

Min dotter som nu är två och ett halvt år har nyligen slutat med blöja. Innan och under tiden som vi övade på att sitta på pottan/toaletten läste vi den här boken tillsammans.

Den här boken är mycket pedagogisk och handlingen är helt enkelt att Enie går på pottan. Man skulle därför kunna tro att barnet skulle tycka att den var tråkig men min dotter tyckte i alla fall om den. Ibland läste vi den flera gånger i rad. Jag tycker att den är mycket bra att läsa när man ska lära sig använda pottan eftersom den är så tydlig. Det enda jag kan sakna i kapitel tre är att Eine inte berättar för en pedagog att han vill till pottan. Det fick vi försöka lägga till själva.

Jag läste även boken Potträning på 3 dagar som gav mig värdefulla tips för hur jag skulle hjälpa min dotter att bli blöjfri. De som har gett ut den här boken har även en hemsida, blöjfri.se, där man kan köpa den här boken och få mycket stöd och hjälp i potträningen.

Andra böcker om pottan:
Leo på pottan av Linne Bie
Nejlika har en potta av Hanna Zetterberg Struwe
Max potta av Barbro Lindgren
Prinsessan på pottan av Tony Ross
Prinsessan och pottan av Andrea Pinnington

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar