lördag 16 mars 2019

Emmas första dag på dagis av Gunilla Wolde


Emma och lillebror ska börja på daghemmet där finns det tanter och farbröder som ser efter barnen när deras föräldrar jobbar. Emma vill inte börja på dagis. Hon tycker att hon kan passa lillebror och första dagen följer hon mycket motvilligt med bara för att mamma och lillebror vill gå dit.

Hon går motvilligt runt och tittar på toaletten, köket och allt annat tillsammans med mamma. Men så träffar hon Nilla. De gör fula grimaser åt varandra och sedan blir de vänner och leker i kuddrummet tillsammans. Dagis kan nog bli bra ändå tänker Emma.

Det finns många böcker om Emma och jag minns dem från min barndom. Själv gick jag aldrig på dagis men jag minns att jag tyckte att kuddrummet såg väldigt roligt ut när jag läste den här boken som barn.

Det har hänt en del med barnomsorgen sedan Emma gick på dagis på 70-talet. Emma är väl runt fyra år och det är tio barn i hennes grupp. De har en tant i köket som lagar deras mat och ett stort kuddrum. Jag förstår faktiskt inte varför man valt att ge ut den här boken igen. Det känns som att dagens förskolor är annorlunda än den här. Och det är knappast särskilt många barn som börjar på förskolan när de är fyra år.

Andra böcker av Gunilla Wolde:
Emma och lillebror
Emma tvärtemot
Totte bakar

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar