måndag 25 mars 2019

Potträning på 3 dagar av Sofia Bergenstjerna och Michael Bergenstjerna

Hela titeln på den här boken är: "Potträning på 3 dagar - En beprövad metod för föräldrar som vill lyckas snabbt och undvika vanliga misstag. Steg-för-steg från start till mål"

Här får man en hel del fakta om hur det är med blåskontroll, potta och blöja och sedan går de igenom hur potträningen går till steg för steg. Mycket tydligt och lätt att följa.

Det började bli dags att sluta med blöja. Vi hade introducerat pottan och gjort några halvhjärtade försök, men hon kändes mogen och jag tyckte att det var dags att börja på riktigt. Jag lånade den här boken på biblioteket (och blev lite orolig enligt den är den optimala åldern för att sluta med blöja mellan 18 och 24 månader, min dotter var två år och fem månader när vi började), läste den och när sportlovet kom med lite drygt en veckas ledighet var det dags.

Vi förberedde vår dotter genom att tala om att på fredag ska vi slänga blöjorna. Det var hon helt med på och sa själv att vi skulle slänga blöjorna på fredag. Dessutom läste vi massor av böcker av olika kvalitet om pottor och kiss och bajs.

Vi tog bort blöjan och jag väntade mig kaos och kiss överallt. Och visst kom det kiss på golvet i början, men redan första dagen började hon självmant gå till pottan när det var dags. Nästa dag när vi började med kläder kom kisset på fel ställe igen, men i slutet av dagen kom det återigen för det mesta i pottan. Dag tre ville hon inte ha pottan längre utan skulle sitta på toaletten med det hon kallar pottringen. Dag fyra åkte vi bort vi var borta i ca sju timmar och hon gick på flera olika toaletter med sin pottring. Sedan hade vi några enstaka olyckor i någon vecka. När hon började förskolan igen utan blöja var det två olyckor första dagen och sedan dess har det inte varit en enda (på tre veckor). Det tog dock fyra veckor innan hon började bajsa på toaletten och vi har fortfarande nattblöja. Vi har en bebis också och jag kände att jag inte orkar vara uppe på nätterna och byta i sängen också just nu... Men nu är hon två och ett halvt år och torr på dagtid. Och säger till själv när hon ska kissa.

Den här boken gav mig mod att våga ta bort blöjan. Det var skönt att ha en metod i ryggen även om vi inte följt varje steg slaviskt och även om vi hade ca en olycka om dagen efter de första tre dagarna och tills det hade gått ca en och en halv veckan så gick potträningen mycket bra. Jag rekommenderar den här boken och deras hemsida Blöjfri.se.

Vår andra dotter började vi sätta på pottan redan när hon var åtta månader och fångade en hel del av hennes kiss på dagarna. Det var dock ganska meckigt att få av alla kläder och blöjan i tid så jag såg fram emot att hon skulle bli 18 månader och vi kunde börja potträna på riktigt. När hon var 18 och en halv månad och vi hade en längre sammanhängande ledighet tog vi bort blöjan. Det gick över all förväntan. Hon började självmant gå till pottan redan första dagen även om hon hade svårt att hinna få av sig kläderna i tid. Jag tycker att hon förstod grejen lika snabbt som sin syster, men det tog ett tag innan hon lärde sig ta av sig kläderna, Hon har inte heller varit lika bra på att säga till som hennes syster var och i början hade vi ungefär en olycka om dagen för att hon lekte för intensivt och inte ville ta paus för att gå på pottan. Vi hade pottan i köket först och när hon lärt sig att själv gå dit, dra ner kläderna och sätta sig så flyttade vi den till toaletten (för i långa loppet vill man ju inte ha en potta i köket.). Då fick vi olyckor på dagen igen tills hon vande sig. Där emot har hon bara kissat på sig en enda gång på nätterna sedan vi slutade med blöja.  Hon hade inga problem med att bajsa på pottan. Det fungerade från dag ett. Om jag skulle få fler barn skulle jag potträna vid 18 månaders ålder igen hellre än att vänta tills nästan 2,5 som vi gjorde med storasyster.

Barnböcker om pottan:
Eine slutar med blöja av Linnea Almgren
Leo på pottan av Linne Bie
Max potta av Barbro Lindgren
Nejlika har en potta av Hanna Zetterberg Struwe
Prinsessan och pottan av Andrea Pinnington
Prinsessan på pottan av Tony Ross

Jag lånade som sagt den här boken på biblioteket. Man kan även köpa den från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar