torsdag 8 november 2018

Emma och lillebror av Gunilla Wolde

Den här boken fick jag i två-årspresent när jag var på väg att bli storasyster och nu många år senare fick min dotter den i två-årspresent när hon precis blivit storasyster. Den gavs ut för första gången 1975 för 43 år sedan och min dotter fick den i en ny utgåva.

Den handlar om Emma som gissningsvis är i fyraårsåldern och har fått en liten lillebror. Han är liten med liten näsa, små händer och små fötter. Han är tyst ibland och ibland skriker han så att det hörs lång väg. Emma både tycker om och inte tycker om att vara stora syster. Hon vill gärna hjälpa mamma med lillebror ibland, men ibland särskilt när mamma sitter och ammar lillebror vill hon vara liten och ha mamma för sig själv.

Här får vi vara med när Emmas lillebror äter, byter blöja och får smaka mat. Emma leker med honom och han tar tag i hennes hår.

Min dotter tycker om den här boken även om det inte är hennes favoritbok. Jag tycker också att den är helt okey.

Andra böcker av Gunilla Wolde:
Emma tvärtemot
Totte bakar

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar