måndag 26 november 2018

Ludde av Ulf Löfgren

Den här boken handlar om Ludde. När vi träffar på Ludde på första uppslaget så ska han sätta på sig sin tröja, men det blir helt fel. Sedan är det samma problem med kalsongerna (som kallas småbyxor) och byxorna. När det är dags att sätta sig på stolen sätter Ludde sig upp och ned. Han försöker äta köttbullar med öronen istället för med munnen och han borstar näsan istället för tänderna. Allt Ludde gör blir fel.

Min dotter, två år ganska precis, tycker att det här är en hysteriskt rolig bok. Skrattar åt Ludde som borstar näsan och sätter kalsongerna på huvudet och försöker äta köttbullar med öronen. Hon kan helt plötsligt bara komma att tänka på boken och säga t.ex. äta öronen och börja skratta.

Jag tycker att det här är en rolig bok att läsa högt eftersom min dotter tycker så mycket om den. Vi skrattar tillsammans åt hur tokigt Ludde gör och hon talar om för honom hur man ska göra istället. Lite underligt val att kalla kalsongerna för småbyxor, men det är ju bara att jag läser kalsonger istället.

Andra böcker som jag och min dotter skrattar åt:
Lilla Anna och trollerihatten av Inger & Lasse Sandberg

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar