lördag 6 oktober 2018

Rapporter från mittens rike av Herman Lindqvist

Det här är en av många böcker med kåserier skrivna av Herman Lindqvist. Den här är, som de flesta, skrivna under hans tid i Paris och gavs ut 1989.

Den här boken innehåller kåserier som handlar om hur det är att vara fransman och hur det skiljer sig från att vara svensk. Den börjar med att förklara bokens titel. Fransmännen anser sig bo i jordens mittpunkt. Där av titeln Rapporter från Mittens rike. De kåserier av Herman Lindqvist som jag tycker mest om handlar om honom och hans familj och saker som händer dem. På de första 150 sidorna den här boken finns det inga kåserier om det. Här får vi istället ta del av hur toalettklotter skiljer sig åt i olika länder, läsa om hur djurs läten beskrivs olika i olika länder. T.ex. en gris säger nöff i Sverige och oink i England. Hur man svarar i och använder telefonen i olika länder m.m. Jag tycker inte att det är särskilt kul eller relevant nu när jag inte är säker på att det fortfarande stämmer. Jag har bara ett citat där ifrån som jag vill ta med. I den här boken skriver Herman Lindqvist något jag verkligen håller med om om så kallade glädjekvarter (även om jag inte är säker på om någon fortfarande säger glädjekvarter...).
"Det är bara svenska språket som kallar sådana här områden för glädjekvarter, det finns ju ingenting så fritt från glädje och istället fyllt med deprimerande förödmjukelse." s. 109

De sista kåserierna i boken är dock om händelser som författaren själv varit med om här kan vi läsa om konfrontationer med kackelackor, spridandet av svensk kultur genom att lussa i ett hyreshus i Hong-Kong och hur det gick när Herman skulle ta med sig franska ostar på flyget bland annat. De här kåserierna var faktiskt roliga och egenupplevda händelser blir ju inte föråldrade.

Den här boken var snabbläst, och snabbt bortglömd. Eftersom den gavs ut för snart 30 år sedan antar jag att en hel del har förändrats både i Sverige och Frankrike så den känns inaktuell och jag tyckte inte att den var bra. Först på slutet, när jag nästan hade gett upp, kommer kåserier om sådant som författaren varit med om. Några av dessa var faktiskt roliga men det fanns inte tillräckligt många bra kåserier för att boken skulle få vara kvar. Den kommer här med att rensas ut ur bokhyllan.

Andra kåserier av Herman Lindqvist:
Brödrafolkens fel
Caramba! säger dom aldrig
Europa är vi allihopa
Gallfeber
På landet i Paris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar