måndag 16 juli 2018

Gallfeber av Herman Lindqvist

Den här boken är från 1988 och när jag gick igenom min bokhylla så hittade jag den där. Den är skriven under den tid då Herman Lindqvist bodde i Paris tillsammans med sin familj och handlar om kulturkrockar. Hur fransmän är och hur svenskar är. Typiskt franska fenomen m.m. Den här boken är alltså 30 år gammal och jag antar att mycket har ändrat sig i Frankrike precis som i Sverige de senaste 30 åren. Den känns lite inaktuell helt enkelt.

Det är lite roligt att läsa om hur det är att bo i Frankrike för en svensk. Skillnader och likheter, men så klart mest skillnader. Vi får även veta lite om hur det vara att vara utrikeskorrespondent på den här tiden. Även här misstänker jag att det har ändrat sig en hel del med tanke på nya saker som internet och mobiltelefoner har kommit sedan den här boken skrevs, men det är lite kul att läsa om hur Herman jagar runt i sitt hotellrum med en radio i högsta hugg för att hitta den plats i rummet där han bäst får in BBC.

I mina tonår läste jag en hel del av Herman Lindqvists böcker och det här var en av den. Jag misstänker att den var ca tio år gammal redan när jag läste den första gången. Den är lite småkul bitvis men den känns gamma och det är inget jag kommer att läsa igen alltså resar jag ut den.

Andra kåserier av Herman Lindqvist:
Brödrafolkens fel
Caramba! säger dom aldrig
Europa är vi allihopa
På landet i Paris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar