måndag 30 juli 2018

Ut och gå av Anna-Clara Tidholm

Det här är en bok av samma författare som skrivit "Knacka på!". Den här boken har ett liknande upplägg. På första uppslaget får vi se kläderna och sedan är det dags att gå ut och gå. Vartannat uppslag består av en bild på en väg och vartannat uppslag av en bild på vart man kommit när man gått på vägen.

Vi brukar gå med fingrarna på stigen i vägen när vi läser och sedan göra som de säger i texten på nästa uppslag stanna och titta. Texterna har en trevlig rytm och det är en del att titta på på varje uppslag men inte så jättemycket.

Knacka på har min dotter tyckt om länge, men det tog ett tag innan hon blev förtjust i den här boken. Runt ett och ett halvt års ålder blev det här en av de böcker hon själv kom bärande på och ville läsa. Nu läser vi den ofta.

Jag tycker att den är helt okej, jag tycker också bättre om Knacka på, det stör mig lite att hon författaren kallar grävmaskiner och lastbilar för "gubbmaskiner". (Jag brukar läsa grävmaskiner istället.)  Jag tycker inte att det finns lika mycket att prata runt i bilderna som det gjorde i Knacka på men överlag är det en helt okej bok. 

Andra böcker av Anna-Clara Tidholm:
Knacka på!

Andra böcker som passar för ca 1,5 - 2 år:
Bäbis dansar av Ann Forslind
Ingrid träffar djuren av Katerina Janouch
Max boll av Barbro Lindgren
Titta parken av Åsa Mendel-Hartvig
Bu och Bä får besök av Lena och Olof Landström
Lilla kanin badar av Jörg Mühle
Viggos lilla ordbok av Birgitta Westin

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar