söndag 15 juli 2018

Vi äro musikanter Ellen och Olle sjunger av Catarina Kruusval

Det här är en av många böcker i serien Ellen och Olle sjunger. Den här boken (precis som de andra i serien) är helt enkelt sången illustrerad på många uppslag så att man kan bläddra allt eftersom man sjunger sången. Det är trevliga illustrationer och min dotter tycker om att sjunga den här boken. Dock har jag aldrig tänkt på Vi äro musikanter som någon typisk barnsång av den anledningen tycker jag att den här boken är lite skum.

Det är dock inte det som min dotter tycker mest om med boken. Den stora favoriten är istället baksidan. Där finns nämligen en blid på alla böckerna i serien. Det här ser min dotter som en jukebox och hon pekar glatt på bilderna till de sånger som hon vill att vi ska sjunga. Vilka sånger som hon är mest förtjust i har varierat stort över tid men att sitta med baksidan uppslagen och peka på böckerna för att vi ska sjunga är en aktivitet som hon har uppskattat och fortfarande uppskattar.

Jag tycker också att det är det bästa med den här boken som jag inte är jätteförtjust i annars eftersom jag helt enkelt inte är så förtjust i sången Vi äro musikanter.


Andra barnböcker om sånger:
Var bor du lilla råtta? Ellen och Olle sjunger av Britt G Hallqvist
Huvud, axlar, knä och tår

Man kan köpa den från adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar