torsdag 29 september 2016

Tacka katten för det av Herman Lindqvist

Det här är ännu en bok som jag hittade under min bokhyllerensning som jag nu läst för att avgöra om den är värd att behålla. Det är en av många böcker som Herman Lindqvist skrivit med kåserier.

Den här boken har inte ett sammanhållet tema som många av Herman Lindqvist kåserieböcker har. Kåserierna handlar om lite allt möjligt bland annat kulturkrockar. I kåseriet "Mysljus hos dig är bara elstopp hos en annan" Skriver Herman om när hans familj bodde i Japan och för första gången bjöd hem en japansk familj till sig och det råkade vara precis innan jul. Den släckta belysningen och alla tända ljus fick den japanske familjefadern att diskret ta Herman åt sidan och erbjuda sig att titta på elcentralen, kanske skulle han kunna åtgärda felet. Bristen på gemensamt språk gjorde det svårt att förklara varför dottern sedan dök upp sjungandes iklädd vita kläder med ljus i håret och sonen följde efter i en vit dräkt och med en Ku Klux klan mössa på huvudet. Det enda som faktiskt gjorde succé var sillen som de helt enkelt presenterade som svensk sushi.

I kåseriet "Nationernas kamp rasar runt swimmingpoolen" skriver Herman om ett par som besöker en typisk turistort där tyskarna dag efter dag bokar alla stolar runt swimmingpoolen innan någon annan hinner dit. Det svenska paret blir surare och surare och bestämmer sig för att de minsann ska hinna ut före tyskarna. Det visar sig vara lättare sagt än gjort.

I "Larmet går alla andra springer och skriker" berättar Herman om alla de äventyrr de varit med om p g a sitt huslarm. Det är mycket som kan gå fel med ett larm...

Jag tyckte att den här boken i alla fall bitvis var lite smårolig, men det är inget jag kommer att läsa om så jag tänker inte ha kvar boken i bokhyllan. Den får åka till Myrorna nästa gång jag går dit.

Den här boken finns som ljudbok (adlibris, bokus, cdon) och kartonnage (cdon, adlibris).

Andra kåserier av Herman Lindqvist:
Brödrafolkens fel
Caramba! säger dom aldrig
Europa är vi allihopa
Gallfeber
På landet i Paris

Andra böcker av Herman Lindqvist:
Kungliga frierier
Victoria: drottning med tiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar