söndag 18 augusti 2013

En man som heter Ove av Fredrik Backman

Ove är en bitter och arg medelåldersman med en mycket skeptisk syn på sin omvärld. Han fru dog för sex månader sedan och sex månader senare blev han av med jobbet. Det var inte så här det skulle bli. Han har arbetat hela sitt liv, aldrig varit sjuk, gjort rätt för sig. Nu har han bestämt sig för att ha ska ta sitt liv så att han kan återförenas med sin fru. Så börjar den här boken. Det låter inte som någon vidare feel good litteratur, men det är det faktiskt.

Ove är en man som gillar rutiner, struktur, ordning och reda. Han gör som han alltid har gjort och trivs med det. Nu har han dock bestämt sig för att det får räcka. Utan sitt jobb och utan sin Sonja har han inget liv längre. Krok och rep är inköpt. Hans affärer är i ordning. Han är redo. Då flyttar det in en ny familj på Oves gata. En gravid iransk kvinna, hennes ca två meter långe man och deras två döttrar 3 repektive 7 år gamla. Redan första dagen bryter de mot reglerna och kör in med bil (och släp) trots att biltrafik är förbjuden i området. Ove hjälper dem motvilligt att backa släpet och sedan är det lögn att bli lämnad i fred så att man kan dö. Varje gång Ove har bestämt sig för att dö blir han avbruten.

Han lånar ut sin stege, kör Luffsens fru och barn till sjukhuset när han ramlat ned från den. Han hjälper till att rädda livet på en katt och blir sedan mycket motvilligt adoptivhusse åt den. Han övningskör med Luffsens fru, lär känna deras barn. Hjälper sin granne Anita när kommunen vill placera hennes man, Oves gamle ärkefiende Rune, på ett hem. Får en ung bögperson som inneboende när hans pappa slängt ut honom. Lär en ung kille att laga en cykel och hjälper honom att köpa en bil. Räddar en man som ramlat ner på ett järnvägsspår och inser en dag att han inte vill ta livet av sig längre. 

Jag vill sammanfatta den här bokens anda med ett bibelcitat: "Framför allt skall ni älska varandra innerligt, ty kärleken överskyler många synder." 1 Petr 4:8 Ove är en butter antihjälte men under den buttra kantiga ytan finns en man som kan älska. Ove älskade verkligen sin fru och när alla dessa nya människor tränger sig in i hans liv börjar han mer eller mindre motvilligt att älska dem också. Det är den underliggande vänligheten och kärleken som gör den här boken läsvärd för mig. Jag tyckte inte att den här boken var "skratta högt" rolig, men fin. Jag tycker om att läsa om människor som bryr sig och och tar hand om varandra. 

Den nya familjen med den iranska kvinnan och hennes svenske man verkar löst baserade på författaren och hans fru. I alla fall känns de lite igen från Fredrik Backmans bok "Saker min son behöver veta om världen". Det var också en mycket bra bok. Läs den!

Jag lånade den här boken till min läsplatta från elib. Den finns att köpa både som ebok, pocket och inbunden från adlibris eller bokus. Från och med idag står den på min önskelista. Helst vill jag ha den som inbunden (den här sortens böcker vill jag ha i bokhyllan) i nödfall som ebok och inte alls som pocket. Jag tycker inte om pocket. De är sladdriga saker som är svåra att läsa och som blir fula när man läst dem en gång, inte ser de fina ut i bokhyllan heller...

Fredrik Backman har en blogg på Café.

Andra böcker av Fredrik Backman:
En man som heter Ove
Min mormor hälsar och säger förlåt
Britt-Marie var här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar