torsdag 16 augusti 2012

Under öppnad himmel av Nils Bolander

Genom att leta på antikvariat och secondhand affärer har jag lyckats hitta nästa alla Nils Bolanders diktböcker, men den här har jag tyvärr inte fått tag på ännu. Jag har dock lånekort på sex bibliotek i Stockholms län och sedan alla bibliotek började lägga ut bibliotekskatalogen på nätet, så att man kan söka i den själv hemma, är det lätt att ta reda på om en bok finns på biblioteket. Den här boken hittade jag på Stockholms stadsbibliotek.

Det här är Nils Bolanders första diktbok och den gavs ut för första gången år 1933. Den innehåller dikterna: Vere Domini 1933, tre skovlar mull, på vakt, "lovad vare Herran!", vi längta, till en motståndare, en vän, adventsljusen, min bön, våren, frågan, ett barn gråter, en demokrat, en skald har dött, kristidsjul, ingenting är som gryningstimman, "Vad är det?", frosten, Sylvester, solsvindel, brevet, valborgsmässa i Dalom, till ett silverbröllopspar, när det skymmer, "Icke förgäves!" och facit. Andra avdelningen av boken kallas "Helgon och den innehåller dikterna: det kalls Döden, kyrkogårdsgummorna, kraften och till Gustav Adolfs-minnet.

I några av dikterna kan man se att de skrevs under 30-talets depression. Det här är inte min favorit bland Nils Bolanders diktböcker men det finns en del dikter här som jag verkligen tycker om.

Ingenting är som gryningstimman

Ingenting är som gryningstimman.
Blank ligger jorden i morgondimman,
tigande, tvagen och allvarsam.
Andlöst håller hon inne sången,
men i den bländande soluppgången
bryter att sjungande jubel fram.

Ingenting är som de unga åren.
Blodet brusar som älv om våren.
Allt är helig häpnad och tro.
Ynglingahjärtat undrar och frågar,
intet det fruktar - allt det vågar,
stormar murar i Jeriko.

Ingenting är som de unga åren.
Medelåldern går tungt i spåren,
tungt och klumpigt och oförsynt.
Visar spetsiga rovdjurständer,
växlar med giriga ockrarhänder
ungdomens guld i falska mynt.

Ingenting är som gryningsljuset.
Men de som spira i Fadershuset
grönska i evig morgonglans.
Ännu i levnadens senhöstdagar
bär dem en ynglingatro, som förjagar
aftonens skuggor med blänkande lans.

Nils Bolander

Om du är intresserad av att veta mer om Nils Bolander rekommenderar jag Nils Bolander - diktare och predikant av Carl-Erik Sahlberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar