torsdag 9 augusti 2012

Victoria: prinsessan privat av Johan T Lindwall

Den här boken handlar om Victorias liv fram till förlovningen med Daniel. För mig var det här intressant läsning. Jag är inte en av dem som tycker att det är intressant att läsa skvallertidningar eller kvällstidningar. (Det dröjde bra länge innan jag förstod att Victoria hade haft två olika Daniel som pojkvänner.) Men till och med jag rycktes med i bröllopsyran och eftersom jag och Victoria är nästan jämngamla så har jag ju sett bilder på henne och hört talas om henne hela mitt liv.

Den här boken berättar om Victorias liv från det att hon föddes tills förlovningen. Min pappa brukade reta mig och säga att han vill ha ett tal från mig på 18-års dagen precis som det Victoria höll till sin pappa. Det var första gången jag var riktigt tacksam över att jag inte var i Victorias skor. Andra gången var under bröllopet. Att ha halva Sverige som publik på mitt bröllop känns inte det minsta lockande. Jag skulle nog hellre avstå från att gifta mig. Men Victoria tycks klara det bra och detta trots att hon dessutom har fått kämpa med både dyslexi och ansiktsblindhet (det känns som om det borde vara två ganska stora handikapp i hennes roll). Det gjorde mig nyfiken på Victoria och den här boken svara på de frågor jag haft och många jag inte haft.

Jag är imponerad av Victoria och inte mindre efter att ha läst den här boken. Det var inte lätt att försöka klura ut vad man ville och tyckte när man var yngre och då behövde jag i alla fall inte göra det med allas ögon på mig och det var inte lätt för Victoria heller. Flera gånger flydde hon från uppmärksamheten i Sverige och hon fick dessutom kämpa med anorexi. Det var intressant att läsa hur hon tog sig igenom det. Det var också intressant att läsa om den långa kamp hon och Daniel fick utkämpa för att faktiskt kunna gifta sig.

Jag tyckte om den här boken den var intressant men om man ska läsa en bok om Victoria rekommenderar jag att man läser "Victoria: prinsessa och mamma" eftersom den innehåller hela den här boken och några kapitel till. Jag skulle dock inte rekommendera H.K.H. Victoria av Catarina Hurtig om man inte är lika intresserad av Catarina Hurtig som av Victoria.

Den här boken lånade jag hem till min läsplatta från Upplands-Bro bibliotek. Man kan även köpa den från Adlibris eller Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar