fredag 29 september 2017

Här kommer flygplanet av Arne Norlin

Jag har precis börjat jobba i en årskurs ett och infört en ny rutin i samband med morgonsamlingen som jag kallar dagens boktips. Där jag berättar om böcker i vårt klassrumsbibliotek en bok varje morgon. Nu i början har jag även läst böckerna eftersom de är så pass lättlästa att det inte har varit några problem att hinna med det.

Den här och de andra böckerna om Halvan är en trevlig mix mellan fantasi och fakta. Den här boken börjar med att Halvan är hemma och leker med sitt flygplan. Sedan är han själv flygkapten på ett flygplan och vi får följa med honom och hans besättning på en flygning från Sverige till Malaga. Halvan flyger en Airbus 330 och berättar tydligt och informativt om sin dag som flygkapten. Från alla kontroller som han och och andrepiloten gör innan start och sedan hela vägen till Malaga och hem igen till ett snöigt Sverige.

I berättelsen lyckas de väva in fakta på ett sätt som gör att det blir intressant och tillfredsställer faktahungriga barn samtidigt som det faktiskt blir en berättelse. Barnen i min klass tyckte att det var spännande att få höra den här boken, även om det inte är alla som blir så förtjusta att de själva väljer att läsa den.

Andra böcker av Arne Norlin:
Här kommer ambulansen
Här kommer bussen
Här kommer bärgningsbilen

Man kan köpa den här boken som kartonnage (adlibris, bokus, cdon) eller ebok (bokus, adlibris).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar