onsdag 4 maj 2016

Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne

Den här boken läste jag för första gången i en förkortad utgåva när jag var i tolvårsåldern. Sedan har jag läst om samma förkortade utgåva minst en gång i mina tidig tonår, men det var inte mycket av boken som jag kom ihåg nu när jag läste om den i den här oförkortade upplagan.

Mr Fogg är en rik man med Mycket regelbundna vanor. Allt sker efter klockan på exakt samma tid varje dag. I början av den här berättelsen anställer han en ny bekänt, Passepartout, som ser fram emot att äntligen få ett inrutat och förutsägbart liv. Tyvärr blir det inte riktigt så för Passepartout. Den dagen är mr Fogg på reformklubben och spelar whist som vanligt när de börjar diskutera en artikel i tidningen där journalisten påstår att det nu för tiden går att resa jorden runt på endast 80 dagar. Diskussionen blir hetsig och det är alla mot mr Fogg. Det slutar med att han erbjuder sig att bevisa att man kan resa jorden runt på 80 dagar och de ingår ett vad på 20 000 pund (vilket måste ha varit riktigt mycket pengar) och redan samma kväll ger sig mr Fogg och Passepartout av på sin resa jorden runt.

Enligt planen ska de i första hand färdas med båt och tåg och till en början går allt enligt planerna. Men ganska snabbt får de en herr Fix i hälarna. I samma veva som mr Fogg ingick sitt vad var det nämligen en välklädd herre som lyckades stjäla en stor summa pengar från en bank i London. Herr Fix och många med honom tror att den okände tjuven måste vara mr Fogg. Herr Fix är fast besluten att fånga mr Fogg och följer honom därför tätt i hälarna. I hopp om att de någon gång ska befinna sig på samma ställe som arresteringsordern.

I Indien stöter de på problem med järnvägen som tvingar dem att köpa en elefant för att kunna fortsätta sin resa. Detta innebär att de får höra talas om en att en änkebränning ska ske. De bestämmer sig för att göra allt de kan för att rädda änkan undan ett så hemskt öde och mot alla odds lyckas de faktisk. De räddar Aouda och eftersom de inte vill att hennes fiender ska komma åt henne får även hon följa med dem på deras äventyrliga resa över land och hav.

De möter fientliga indianer, åker över en bro som sedan kollapsar, åker isjakt, köper ett skepp som de sedan tvingas elda upp när kolet tar slut och mycket annat. Det är tur att mr Fogg har så stora tillgångar för det är verkligen inte billigt att resa jorden runt på 80 dagar. En fattigare man skulle ha tvingats vänta många gånger. Men mitt i denna halsbrytande resa mot tiden där allt gång på gång ser ut att vara förlorat så står mr Fogg orubbligt lugn. Inte ens när det värsta hände och han ser ut att ha förlorat vadet trots att han faktiskt tagit sig jorden runt på 80 dagar, så möter han sina motgångar med något annat än ett stoiskt lugn.

När de kommit hem till England för sent och vadet och där med mr Foggs hela förmögenhet är förlorad så ordnar han ändå så bra han kan för Aouda som oroar sig för hur det ska gå för honom själv.
""Men vad ska det bil av er själv, mr Fogg?"
"För egen del behöver jag ingenting, svarade han oberört."
"Men hur ser ni på det öde som väntar er nu?"
"Så som jag brukar."
"Men en man som ni ska inte behöva lida brist på någonting. Era vänner..."
"Jag har inga vänner."
"Era släktingar..."
"Jag har inga släktingar längre."
"Då är det synd om er, mr Fogg, för ensamhet är så ledsamt - att inte ha någon att anförtro sina sorger åt. Och det sägs ju att delad sorg är halv sorg."
"Ja, det sägs så."
"Mr Fogg", sa Aouda. Hon reste sig, tog hans hand och fortsatte: "Vill nu ha både en släkting och en vän? Vill ni gifta er med mig?"
"Nu reste sig mr Fogg i sin tur. Hans blick ljusnade, läpparna darrade till. Aouda såg honom i ögonen. Först blev han förvånad, sedan uppfylldes han av den varma, uppriktiga, bestämda blicken från en god kvinna som vågade allt för att rädda honom som hon var skyldig allt. Han slöt ögonen som om han ville undvika hennes blick. Så öppnade han dem igen och sa: "Jag älskar dig! Ja, vid allt vad heligt är älskar jag dig, och jag är helt och hållet din!"
"Åh", utbrast Aouda och tryckte hans hand mot sitt hjärta." s.191 - 192

Jag tyckte om den här boken. Den var spännande. En riktig kamp mot klockan och det är intressant att läsa om hur man reste i en annan tid. Dessutom gillar jag att det är Aouda som friar till mr Fogg och inte tvärt om. Robert Ingpens illustrationer förhöjer läsupplevelsen och jag skulle gärna ha den här boken i min bokhylla.

Andra böcker av Jules Verne:
En världsomsegling under havet
Till Jordens medelpunkt

Andra böcker illustrerade av Robert Ingpen:
Trollkarlen från Oz

Man kan köpa den här boken som inbunden (adlibris, bokus, cdon) eller ebok (bokus, cdon, adlibris). Om jag skulle köpa den så skulle jag definitivt köpa den som inbunden för det är verkligen en riktigt fin tung bok med fantastiska illustrationer. Något att ha i bokhyllan med andra ord :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar