söndag 26 januari 2014

Jag skulle så gärna vilja förföra dig - men jag orkar inte av Margareta Strömstedt

Den här boken består ett antal kapitel och i varje kapitel så får vi ett nedslag ur Margareta Stömstedts liv. För några år sedan läste jag "Natten innan de hängde Ruth Ellis" av samma författare. Den boken tyckte jag om och bestämde mig därför för att läsa den här också.

Flera av kapitlen i den här boken handlar om Margaretas relation med Astrid Lindgren. De tycks ha blivit goda vänner. Margareta fick följa Astrid in i ålderdomen och där befinner hon sig själv nu. Det är intressant att läsa hennes reflektioner om åldrandet och döden.

Jag skulle så gärna vilja förföra dig - men jag orkar inte. Är vad Aksel Sandemose sa till Margareta under en middag. Ingmar Bergman fick vara en oväntad (han var själv gift fem gånger...) äktenskapsrådgivare åt Margareta och hennes man. De hade bestämt sig för att skilja sig när han kommer med de förlösande orden och bryter tystnaden som lagt sig som ett tungt täcke över deras äktenskap.

Det som förvånade mig mest med den här boken är hennes skildring av sexuella övergrepp och våldtäkt som Margareta blev utsatt för i sitt liv av män i höga positioner och med välordnad tillvaro som tog sig friheter för att de kunde.

Hon skriver även om sin familj, föräldrar och syskon. Hennes pappa var pastor och han verkar ha varit en mycket bra pappa som verkligen fick henne att känna sig älskad och sedd. Han präglade hennes guds bild precis som Astrid Lindgrens pappa tycks ha präglat hennes.

Den här boken var lite svår att sammanfatta eftersom den var spretig. Varje kapitel handlade om olika saker. Den var snabbläst eftersom den var ganska kort. Jag tyckte bättre om "Natten innan de hängde Ruth Ellis" men den här var helt okey den med.

Jag lånade den här boken till min läsplatta från elib. Man kan köpa den som inbunden (adlibris, bokus, cdon), pocket (bokus, cdon, adlibris) eller ebok (cdon, bokus, adlibris).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar