tisdag 15 januari 2013

Saker min son behöver veta om världen av Fredrik Backman

Den här boken lånade jag till min läsplatta från järfälla bibliotek. Den finns även att köpa som ebok eller fysisk bok både från adlibris och bokus. Jag skulle dock inte välja att köpa den som ebok när eboken är nästan lika dyr som den fysiska boken. Då känns det helt enkelt som om man får mer för pengarna när man köper en fysisk bok. Den finns även som ebok hos Bokon och i skrivande stund är den billigare där.

I den här boken skriver Fredrik till sin tvåårige son för att förklara olika saker för honom. Några kapitelrubriker är:

Vad du behöver veta om IKEA - Följ färdriktningen och kissa inte i bollhavet är de konkreta råden, men dessutom kommer Fredrik in på hur han trots att han egentligen inte tycker om IKEA ändå tillbringat några av de viktigaste dagarna av sitt liv där och varför.

Vad du behöver veta om fotboll - att även om det självklart är okey att bli intresserad av vad som helst så ser Fredrik helst att de skulle kunna få fotbollen som gemensamt intresse. "Du måste inte gilla fotboll. Du får dansa. Eller sjunga. Fasen, om du bestämmer dig för att lägga all din tid på den där grejen som är med i OS där de kutar runt på en matta i en gympahall ackompanjerade av Titanic-soundtracket viftandes med två pinnar med såna där snören som man slår in julklapparna med längst ut, då kommer jag att vara med på varenda förbaskad träning." (s.33)

Vad du behöver veta om Gud och flygplatser - "Gud skapade folk. Folk skapade massa skräp" Och Gud bara "Vad håller ni på med?", och folk bara "mäh inget", och Gud bara "men...vart är ni på väg med den där?", och folk bara "men UT typ! Bry dig!" och Gud bara "men ska ni verkligen...det där ser inte ut att vara en så bra idé" och folk bara "men guuud asså! Lägg dig inte i det här! Och Gud bara "nähä, okey". Och sen gick folk ut med sitt skräp i världen. Och så gick allting åt helvete. Och då vände sig folk omedelbart till Gud och såg jätteupprörda ut och bara "mäh! Varför stoppade du oss inte! Det här är ditt fel!" (s.67)

Mellan kapitlen kommer små korta reflektioner av händelser ofta reflektioner angående händelser där Fredriks skämt inte blivit helt uppskattade. Hela boken genomsyras av Fredriks kärlek till hans son och fru. För mig är det den kärleksfulla tonen som går som en röd tråd genom hela boken som gör den läsvärd. Sedan skadar det inte att den är rolig också :)

Jag blev riktigt förtjust i den här boken om eboken hade kostat som en pocket hade jag nog köpt den för det känns som den kan hålla för en omläsning.

Fredrik Backman har en blogg på Café.

Andra böcker av Fredrik Backman:
En man som heter Ove
Min mormor hälsar och säger förlåt
Britt-Marie var här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar