söndag 14 juli 2019

Så tar du oförglömliga fotografier : 228 idéer, tips och knep som hjälper dig att ta ditt livs bästa bilder av George Lange Mowbray

Den här boken innehåller massor av tips för att ta bättre fotografier. Den här boken fokuserar inte främst på den tekniska sidan av fotograferingen utan på den kreativa sidan. George Lange skriver själv i förordet:
   "Men hur är det med tekniken? Jo, den är också viktig, men du behöver inte grotta ner dig i bländarsteg, brännvidder, ISO-tal och bokeh med risk att falla ner i nördträsket. Dina bilder kommer att bli bättre bara av att du prövar några av idéerna i den här boken: bli trygg i att fotografera intimitet, sök nya perspektiv och synvinklar, lär känna ljuset i ditt hem och lär dig att arbeta med människor." s. 12

I den här boken radar han sedan upp 228 olika idéer som han själv har provat och som man kan prova i sitt eget fotograferande. Han illustrerar med kort som han själv har tagit.

Jag är intresserad av fotografering och tycker att det är spännande att ta kort och vill gärna lära mig mer om hur jag kan ta bra kort. Den här boken var intressant och handlar mycket om att våga prova nya vinklar, nya infall och att leka med kameran. Det jag främst tar med mig är att man ska våga ta fram kameran även när det kan känna lite obekvämt. George Lange frågar främlingar om han får ta ett kort om han tycker att han behöver det för att få den perfekta bilden. Min ambition är att våga ta fram kameran när jag träffar vännerna även om det känns lite obekvämt. Att våga fotografera främlingar känns dock som överkurs.

Jag lånade den här boken på biblioteket och jag tycker att den var läsvärd. Man kan köpa den från adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar