söndag 14 april 2013

ändå måste jag gå av Nils Bolander

Den här diktsamlingen kom ut år 2002. Den har ett förord av Tomas Sjödin och sedan är den indelad i avsnitt efter vilken av Nils diktböcker som dikterna kommer ifrån. Det tycker jag är en trevlig indelning. Boken innehåller:

Från Under öppnad himmel:  Vi längta, en vän, mod och tålamod, en brusten lyra, frågan, ett barn gråter, ingenting är som gryningstimman, vad är det - - - ?, brevet och när det skymmer

Från I stenbrottet:  I stenbrottet, väntan, kristendom, Godnatt, jord!, tiggare, då ångrade sig Herren, för mycket begärt, Har du en dröm...

Från Psalm och svärd: Jag kan inte, jag hade räknat, kristendomen var ett örn-evangelium, heligt tvång, våga språnget!, brobyggare, jord!, barn och gamla, oro, passionspsalm

Från Stormen och trädet  Dörren, svarsbrev, tvångsutskriven, bländad, de lånade krubba, "Soffa-grupp", lagom, dödsruna, den enda vägen, ångest

Från En enda fast punkt  Folk av den bråkiga sorten, efter dessa stöveltramp, hem igen, kvällen står av sånger full, ett hem, det svåraste, för en underbar stjärnas skull, Följen mig!, tusen gånger har jag velat fly, vi skulle övervinna

Från Svaret  Svaret, den dolde Guden, hälsning hemifrån, skapelsens krona, lyktan, svindlare, lyckan, strax, Herrens krig, när Gud predikar

Från Tom hand  trasiga redskap, försiktighet, föredetting, till en död, tusen brinnande buskar, den vandrande stjärnans vänner, på knä, förnyelse, ber du

Från Kyrkstöt  Orkar inte, en liten toka, nåd, skrothandlare, fasad, önskan, tvivel, att skymma Gud, Se dig ej tillbaka!, sådana dagar måste ju komma, tro, paradis

Från En dag av nåd  Annorlunda, bägare, undret, korset blommar, att leva, lågor, söndag, sådan är min Herre, en dag av nåd

Nåd
Nej, jag vill inte vara en klängväxt,
säger du,
en som äter
nådebröd.
Tror jag det.
Vem vill det -
om jag får tala efter dårars sätt

Väx du i egen kraft
som den unga björk i skogen,
får du se
hur det går med rankheten,
vitstammigheten
och de gyllene hängena.

Nåd - det är
när han,
som är ute i markerna,
i stormfällena,
och letar upp kullvräkta björkar,
reser upp det brutna trädet
och ger det kraft
att lyfta tillbedjans kronor ännu en liten tid.

Nils Bolander

Det här är en bra diktsamling med en trevlig indelning. Tyvärr går den inte att köpa längre i vanliga bokhandlar, men man kan ha tur och hitta den på något bibliotek eller second hand affär/antikvariat. Om du vill ha ett smakprov på Nils Bolanders dikter kan du köpa går i dag i morgon som är en samling av hans dikter och som fortfarande finns i bokhandlarna.

Om du är intresserad av att veta mer om Nils Bolander rekommenderar jag Nils Bolander - diktare och predikant av Carl-Erik Sahlberg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar