onsdag 17 juli 2019

Barnens sånger och sagor av Catarina Kruusval

Den här boken innehåller många av de sånger som Catarina Cruusval har illustrerat i bokserien Ellen och Olle sjunger. Här hittar vi bland annat Prästens lilla kråka, Bä, bä vita lamm och Trollmors vaggsång. Det finns även en hel del sagor bland annat Guldlock och de tre björnarna och Bockarna Bruse.

Det här är en storfavorit här hemma. Det är en ganska tjock bok men vi läser ofta hela boken på kvällen innan läggning. Då ska dock sägas att vi bara läser två av sagorna Guldlock och Bockarna Bruse. De andra sagorna är lite väl avancerade eller blodiga för min två och ett halvt-åring.

Guldlock och Bockarna Bruse är två storfavoriter. Ibland på dagen när jag t.ex. lagar mat och inte har tid att läsa högt så "läser" min dotter dem för mig. Hon kommer ihåg hela sagorna nu och "läser" dem jättefint!

Sångerna är trevliga och vi har gått igenom många olika favoritsångs faser ett tag var det Imse vimse spindel. Sedan blev det Bä, bä vita lamm och just nu är Trollmors vaggsång favoriten.

Jag tycker också mycket om den här boken. Det är roligt med variationen som blir när sagor och sånger blandas. Illustrationerna tycker jag är fina! Det här är helt enkelt en riktig favorit här hemma just nu.

Andra böcker av Catarina Kruusval:
Alla ska vara med
Blommor från Ellen
Fia och djuren på dagis
Godnatt alla djur
Ellen och Olle sjunger: Vi äro musikanter

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar