tisdag 1 januari 2019

Totte bakar av Gunilla Wolde


Den här boken köpte vi på en secondhand affär. Den handlar om hur Totte gör när han bakar en kaka.

Vi får följa hela processen från att Totte plockar fram alla ingredienser, bunkar och annat han kommer att behöva. Sedan börjar han mäta upp de olika ingredienserna. Han rör, vispar, smälter smör och rör lite till. Pappa hjälper till att sätta på spisen och ta ut kakan ur den varma ugnen.  När kakan är klar får mamma och pappa komma och smaka på den.

Min dotter på lite drygt två år har kommit in i en period då hon tycker mycket om böckerna om Totte och Emma. Den här boken är en favorit som vi läst många gånger. Den är lite seg när man läser den som vuxen eftersom den helt enkelt utförligt beskriver hur det går till när man bakar en kaka men det är alltid kul att läsa något för min dotter som engagerar henne och det här tycker hon om.

Böckerna om Totte och Emma känner jag igen från min barndom. Vissa minns jag riktigt bra och andra kommer jag inte alls ihåg. Jag var dock mer förtjust i Emma-böckerna som liten.

Jag hittade en bloggpost från kaklabbet som bakat Tottes kaka på riktigt. Gå in och läs om du vill veta hur det blev.

Andra böcker av Gunilla Wolde:
Emma och lillebror
Emma tvärtemot

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar