fredag 10 augusti 2018

God natt Ingrid av Katerina Janouch

Det här är en av många böcker om Ingrid. Det här är en förkortad version av Ingrid ska sova. Vi har lånat den längre versionen på biblioteket men både jag och min dotter föredrar den här.

Här får man följa Ingrid när hon ska gå och lägga sig. Det börjar med att Ingrid känner sig trött. Hon gäspar stort och känner att nu är det dags att gå och lägga sig. Men innan man kommer så långt som till sängen är det en del som ska göras. Alla bilar ska parkeras, dockor och gosedjur ska nattas och så ska Ingrid göra i ordning sig. Pyjamas, tandborstning osv. Innan det är dags för mamma att läsa saga innan Ingrid somnar. På sista sidan får vi se Ingrid när hon ligger och sover i sängen.

I den här förkortade utgåvan har de strukit några sidor om drömmar och jag tycker att boken blir bättre av den förkortningen. Den är skriven inte på rim men på rytm och det bidrar till att det blir trevlig läsning. Bilderna är lagom detaljerade fulla av saker som barn känner igen från när de själva går och lägger sig. Trevlig bok helt enkelt som både jag och min dotter gillar.

Andra böcker om Ingrid:
Ingrid träffar djuren
Ingrid vill bada

Man kan bara köpa den här boken nu som ebok (adlibris, bokus, cdon).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar