onsdag 27 juni 2018

Ingrid träffar djuren av Katerina Janouch

Min dotter har sedan hon fyllde ett och ett halvt blivit intresserad av andra böcker än tidigare och gillar nu böcker med lite mer text och mer handling än tidigare. Eftersom hon verkligen älskar att läsa, jag kan lätt hinna med att läsa tio böcker med henne från det att jag kommer hem från jobbet till det är läggdags, men vi hennes föräldrar tröttnar på att läsa samma böcker om och om igen så lånar vi även en hel del på biblioteket.

Vi har läst många böcker om Ingrid och det här är en av favoriterna. Ingrid böckerna är inte skrivna på rim men de har en rytm i sig som jag tycker gör dem trevliga att läsa.

Den här boken handlar om Ingrid som träffar olika djur. Det börjar med vanliga djur som hundar, katter och kaniner. Sedan kommer det lite ovanligare som får och kor och sedan hamnar vi helt i fantasins rike när Ingrid rider på ett lejon och stjäl blåbär från en björn. Det slutar med att Ingrid säger hejdå till djuren och rider hem på hästen.

Min dotter tycker om den här boken. Den har också fina bilder som man kan titta på och prata om. Jag tycker att det kunde ha räckt med de djur som barnen faktiskt stöter på utan att blanda in elefanter och dylikt, men man kan ju alltid hoppa över de sidorna.

Andra böcker om Ingrid:
God natt Ingrid

Andra böcker som passar för ca 1,5 - 2 år:
Bäbis dansar av Ann Forslind
Max boll av Barbro Lindgren
Titta parken av Åsa Mendel-Hartvig
Lilla kanin badar av Jörg Mühle
Viggos lilla ordbok av Birgitta Westin

Man kan köpa den här boken som inbunden (adlibris, bokus) eller ebok (bokus, adlibris, cdon).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar