tisdag 14 juni 2016

Doktorn slår runt av Rickard Fuchs

Jag fortsätter att läsa mig i genom min förvånansvärt digra samling med böcker av Rickard Fuchs. Den här boken, som gavs ut 1986, består av många korta berättelse var av några men inte alla utspelar sig i sjukhusmiljö. Jag förstår inte titeln på boken alls, men jag har full förståelse för att det måste varit svårt att hitta en passande titel till en så spretig samling berättelser.

Den här boken innehåller berättelserna: 
Sista-minuten-resan - som jag tyckte var ganska kul. Tydligen hade sista minutenresor ungefär samma affärsidé som Ryanair. ""Goddag", sade den lille mannen artigt, "jag såg en annons att ni hade en sista-minuten-resa till Kanarieöarna för 1195 kronor." s. 9 Resebyrånsdamen bekräftar detta och när de båda talat en stund om vilket bra pris det är så är det dags att boka. 
""Vill ni sitta i planet under resan?" 
"Va?" Den lille mannen såg frågande ut.
"Vill ni sitta i flygplanet under resan? upprepade den vänliga resebyrånsblondinen.
"Ja, det hade jag nog tänkt mig, det..."
"Då blir det ett litet flygplanstillägg på 195 kronor"" s.9
Sedan kommer hemresetillägg, reseförsäkring, transfer, resa från Stockholm istället för Köpenhamn osv. Och snart är resan betydligt dyrare än 1195 kronor och ändå inte särskilt bra, boendet lämnar mycket i övrigt att önska...

Docktorn slår runt - Doktor Franzén har varit läkare i 36 år och alltid varit snäll ovh vänlig mot sina patienter. Nu är det snart dags att gå i pension och han fantiserar om att få ha lite roligt med en lagom frisk, men gnällig patient.

Språksvårigheter - Det kan vara svårt att förstå vad doktorn säger. Här får vi rådet att alltid fråga om man inte förstår.

En rökares monolog - En rökares inre monolog om rökning. Inte är det så farligt som alla ickerökare säger. Inte är det särskilt dyrt om man bara är villig att ge upp onödig lyx som TV-licens, försäkringar och fast bostad. Man tänker bra när man röker och tjära vad skulle det vara för fel på det? Man tjärar ju båtar och de håller sig flytande.

Doktor Mutter och doktor Mutter - Enäggstvillingarna Elof och Bertil växer upp och blir läkare båda två. Dessutom hamnar de på samma sjukhus. Elof är kirurg och Bertil är psykiatriker. Ingen av dem har något tillövers för sin brors val av specialitet. Så de bestämmer sig för att byta för en dag...

Intervju med "Slaktaren" Bengtsson - Den kände boxaren "Slaktaren" intervjuas och vi får svar på frågan om boxning leder till hjärnskador.

Alkoholforskaren - Hollberg forskar på alkohol och lägger mycket tid och kraft på att försöka bevisa att man blir berusad av att dricka alkohol.

Inte prata TV - Två par försöker umgås utan att prata Tv.

Kändisar - kändisar av olika rang diskuteras.

Gymnastikläraren - En gymnastiklärares monolog.

Akupunktören - Egon är alltid på jakt efter nya trender som han kan tjäna pengar på.

Jag tyckte att Doktor Mutter och doktor Mutter samt Sista-minuten resan var lite kul. De andra berättelserna var inte ens lite kul. Den här blir lätt att göra sig av med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar